چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ چگونگی جمع آوری اطلاعات از جمله پژوهش های توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (750N=) بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 235 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تایید متخصصان دانشگاهی قرار گرفته و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 88/0 به دست آمد. داده های گردآوری شده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون های t تک نمونه ای، t گروه های مستقل و تحلیل واریانس یک راهه) مورد تحلیل قرار گرفته است. عمده ترین نتایج، بیان گر آن است که از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، شکل گیری مراکزی برای پاسخ گویی در جهت رفع مشکلات فن آوری دانشجویان موثرترین عامل در کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات است هم چنین یافته های جانبی حکایت از آن دارد که تفاوت معناداری در سطح 05/0 بر اساس متغیرهای تعدیل کننده وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
آیا بر اساس متغیرهای تعدیل کننده؛ جنسیت، سابقه شرکت در دوره های آموزشی فنآوری اطلاعات و شغل تفاوت معناداری بین اظهارات دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت دبیر دانشگاه شهید رجایی وجود دارد؟ روش با توجه به عنوان پژوهش، سؤالها و نیز هدف پژوهش که در راستای بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بوده، روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ چگونگی جمعآوری اطلاعات از جمله پژوهشهای توصیفی و از میان انواع پژوهشهای توصیفی جزء تحقیقات پیمایشی است.
همچنین t تک نمونهای همه گویههای مطرح شده برای این پرسش در سطح 05/0 معنادار بودند، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تمام گویهها از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی جزء عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات ارتباطات است (جدول 2).
سؤال دوم پژوهش: آیا بر اساس متغیرهای تعدیل کننده؛ جنسیت، سابقه شرکت در دورههای آموزشی فنآوری اطلاعات و شغل تفاوت معناداری بین اظهارات دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت دبیر دانشگاه شهید رجایی وجود دارد؟ الف) متغیر تعدیل کننده جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل انجام شده، برای متغیر جنسیت بیانگر آن است که مقدار t متغیر عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات 50/1- بوده که این مقدار در سطح 05/0 معنادار نمیباشد.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مرد و زن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت معناداری وجود ندارد (جدول 3).