چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی استانداردهای سواد اطلاعاتی دانشجویان و رابطه آن با گرایش به یادگیری الکترونیکی بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تشکیل دادهاند، که تعداد آنها 9335 نفر بوده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 384 نفر تعیین و نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی در مقیاس هفت درجهای و یادگیری الکترونیکی در مقیاس پنج درجهای بوده است. روایی هر دو ابزار از نظر صوری، محتوایی و سازه بررسی شده است و پایایی آنها نیز با اجرای آزمایشی بر روی نمونهای 30 نفره و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 80/0 و 73/0 بهدست آمده است. دادههای گردآوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون کالموگروف اسمیرنف،t تک گروهی، t مستقل، فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان داد که میزان گرایش دانشجویان مورد مطالعه به یادگیری الکترونیکی بالاتر از متوسط جامعه میباشد. سطح آگاهی دانشجویان از استانداردهای پنجگانه سواد اطلاعاتی نیز بالاتر از متوسط جامعه میباشد. نتایج دیگر نیز حاکی از آن بود که بین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان مورد مطالعه و گرایش آنها به یادگیری الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"آزمون K-S برای خوبی برازندگی توزیع نمرات مربوط هر یک از متغیرهای تحقیق استاندارد 1 استاندارد 2 استاندارد 3 استاندارد 4 استاندارد 5 یادگیری الکترونیکی تعداد 384 384 384 384 374 384 شاخصهای نرمال میانگین 36/4 30/4 31/4 22/4 34/4 37/3 انحراف استاندارد 10/1 16/1 13/1 10/1 29/1 81/0 بیشترین شدت تفاوتها برابر 066/0 066/0 082/0 059/0 107/0 051/0 مثبت 036/0 036/0 052/0 029/0 064/0 037/0 منفی 066/0- 066/0- 082/0- 059/0- 107/0- 051/0- K-S Z 29/1 1 60/1 14/1 10/2 1 سطح معناداری 070/0 201/0 091/0 144/0 150/0 267/0 سؤال 1: میزان گرایش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی تا چه اندازه است؟ همانطور که در جدول 3 نشان داده شده است، چون t محاسبه شده با درجه آزادی 383 برای آزمونهای دو دامنه در سطح 05/0 بزرگتر از مقدار بحرانی t (96/1) میباشد، بنابراین فرض صفر مبنی بر عدم تفاوت بین میانگین مشاهده شده و میانگین جامعه (3) رد میشود و با اطمینان 95 درصد، میتوان گفت که میانگین نمونه بزرگتر از میانگین جامعه است.
آزمون t تک نمونهای برای مقایسه تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین جامعه میانگین جامعه = 3 تعداد = 384 مؤلفه میانگین انحراف استاندارد خطای استاندارد میانگین t درجه آزادی سطح معناداری گرایش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی 37/3 816/0 041/0 96/8 383 000/0 سؤال 2: میزان آگاهی دانشجویان از استانداردهای سواد اطلاعاتی تا چه اندازه است؟ همانطور که در جدول 4 نشان داده شده است، چون t محاسبه شده با درجه آزادی 383 برای آزمونهای دودامنه در سطح 5 درصد بزرگتر از مقدار بحرانی t (96/1) میباشند، بنابراین فرض صفر مبنی بر عدم تفاوت بین میانگینهای مشاهده شده و میانگین جامعه (4) رد میشود و با اطمینان 95 درصد، میتوان گفت که میانگین نمونهها بزرگتر از میانگین جامعه است."