چکیده:
این تحقیق، با هدف اصلی شناخت تأثیر آموزش فنآوری اطلاعات بر بهرهوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد. روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه آماری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به حجم 836 بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد300 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پنج گزینهای محققساخته بود که پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی (شامل: فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (شامل: آزمون t تک نمونه، تحلیل واریانس چندمتغیره، آزمون تعقیبی شفه) انجام شد. نتیجه تحقیق بیانگر آن بود که آموزش فنآوری اطلاعات بر بهرهوری کارکنان (شامل: افزایش دانش شغلی، افزایش دقت، افزایش سرعت و مقدار انجام کار، ایجاد انگیزه شغلی، افزایش همکاری و مشارکت و افزایش توانایی در انجام کارهای متفاوت) تأثیر معنادار داشت. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد، بین دیدگاه کارکنان در خصوص تأثیر آموزش فنآوری اطلاعات بر بهرهوری کارکنان به تفکیک سابقه کاری افراد (در کلیه مؤلفهها) و به تفکیک رشته تحصیلی (به جز افزایش سرعت و افزایش دقت) تفاوت معنادار وجود داشت؛ ولی براساس مدرک تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره در خصوص تأثیرآموزش فنآوری اطلاعات بر بهرهوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ساری به تفکیک سابقه افراد شاخص گویه مجموع مجذورات درجات آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری اثر سابقه خدمت تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش دانش شغلی 556/14 295 639/3 263/17 000/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش دقت 277/52 295 069/8 868/11 000/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش سرعت و مقدار انجام کار 710/48 295 178/12 795/69 000/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر ایجاد و افزایش انگیزه شغلی 098/9 295 274/2 008/3 000/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش همکاری و مشارکت 273/11 295 818/2 033/8 000/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش توانایی در انجام کارهای متفاوت 305/10 295 576/2 626/6 000/0 دادههای حاصل از جدول7، نشان داد که مقدار F در سطح 05/0 = α در مؤلفههای مورد بررسی، معنادار است.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیره در خصوص تأثیرآموزش فنآوری اطلاعات بر بهرهوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ساری به تفکیک رشته تحصیلی افراد شاخص گویه مجموع مجذورات درجات آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری تأثیر رشته تحصیلی تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش دانش شغلی 823/13 297 912/6 626/32 000/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش دقت 471/4 297 236/2 675/2 100/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش سرعت و مقدار انجام کار 495/0 297 247/0 737/0 479/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر ایجاد و افزایش انگیزه شغلی 310/20 297 155/10 235/14 000/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش همکاری و مشارکت 852/4 297 426/2 555/6 002/0 تأثیر دورههای آموزش فنآوری اطلاعات بر افزایش توانایی در انجام کارهای متفاوت 803/2 297 402/1 407/3 034/0 دادههای حاصل از جدول 8، نشان دادکه مقدار F در سطح 05/0= α در مؤلفههای مورد بررسی (به غیر از افزایش سرعت و افزایش دقت) معنادار است."