چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای دولتی شهرستان ایذه انجام گرفت. روش پژوهش، شبهآزمایشی بود. در این پژوهش 40 نفر از دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دولتی، با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی ماتیاس جروسلم و رالف شوارزر و نظامی و پرسشنامه انگیزشی ولرند، جهت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. گروه آزمایش، 9 هفته درس ریاضی را بهصورت الکترونیکی و چندرسانهای و گروه کنترل درس ریاضی را به روش سنتی آموزش دیدند. پس از آموزش، هر دو گروه از نظر میزان خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی آزمون شدند. آزمون مجدد در دو ماه بعد از آموزش به عمل آمد. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد (001/0P ≥ ). گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. بنابراین، نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت استفاده از چندرسانهایها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی بود.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوم ـ شماره چهارم ـ تابستان 1391 ـ صفحات 87-67 اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانهایها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی بیبیعشرت زمانی * 1 محمد سعیدی** علی سعیدی*** چکیده واژگان کلیدی دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان bzamani@edu.
نتایج تحقیق ذاکری (1382) نشان داد عملکرد دانشآمورانی که بهوسیله نرمافزار آموزشی آموزش دیدهاند در مقایسه با دانشآموزانی که بهشیوه سنتی آموزش دیدهاند در آزمون پیشرفت تحصیلی بهطور قابل ملاحظهای بهتر بوده است و همچنین باعث افزایش انگیزه و تعامل معلم و دانشآموزان شده است.
در همین راستا هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهایهای آموزشی بر خودکارآمدی ریاضی و انگیزش تحصیلی آنان در یادگیری درس ریاضی در سال اول دبیرستان در شهرستان ایذه است که برای رسیدن به این هدف، فرضیههای زیر مطرح شدند: 1.
بحث و نتیجهگیری با توجه به نقش فنآوریهای نوین در دنیای امروز که توانسته است، فرصتهای بیشتری برای تعلیم و تربیت فراگیر مدار ایجاد کند و تأکید را از آموزش به یادگیری منتقل کند، موضوع اصلی این است که چگونه میتوان، در عصر انفجار دانش و تکنولوژی، یادگیری مؤثر و پایدار را در دانشآموزان به گونهای ایجاد کرد که بتوانند خودانگیخته شوند و در یادگیری خودکارآمد بوده گوناگون صدا، تصویر، گرافیک و پویانمایی، نرمافزارهای چندرسانهای همزمان چند حس را بهکار گرفته و این امکان را برای دانشآموزان ایجاد میکند که بتوانند مطالب را جذابتر، متنوعتر و کاملتر دریافت کنند و سبب بالا بردن انگیزه در یادگیرنده برای یادگیری بیشتر میشود."