چکیده:
پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد دبیران در فرآیند یاددهی و یادگیری انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران مدارس متوسطه دخترانه شهر تهران به تعداد 12571 نفر تشکیل دادهاند که حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 375 نفر برآورد گردید و این تعداد به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه محققساخته فنآوری اطلاعات و ارتباطات با ضریب آلفای 79/0 و پرسشنامه عملکرد بر مبنای مدل هرسی و گلداسمیت با ضریب آلفای 81/0 در طیف پنج درجهای لیکرت بوده است. دادههای گردآوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون K-S، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین میزان استفاده دبیران از فنآوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آنها در فرآیند یاددهی و یادگیری رابطه معناداری وجود دارد و 6/60 درصد تغییرات متغیر وابسته تحقیق (عملکرد دبیران) را به ترتیب مؤلفههای استفاده از نرمافزارهای کاربردی، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و سپس استفاده از اینترنت تبیین میکنند. همچنین، بین نظرات آزمودنیها به هر دو مؤلفه تحقیق (استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد) از نظر سابقه تدریس، تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از یافته فوق، با نتایج تحقیقات انجام شده توسط تزسی (2010) که اذعان داشته است بیشترین کاربرد معلمان مدارس کشور ترکیه از فاوا استفاده از ایمیل و واژه پرداز ورد بوده است؛ اولاتوکان (2007) که نشان داده است زنان دانشگاه نیجریه از ابزارهای فاوا بهطور برجسته در برنامهدرسیشان استفاده میکنند؛ کیانی (1390) که اظهار داشته است دانشآموزانی که معلمان آنها دارای سواد رایانهای از جمله آشنایی و کاربرد مفاهیم پایه کامپیوتر (ورد و پاورپوینت) هستند، میزان یادگیری آنها در درس علوم تجربی بیش از آنهایی است که معلمانشان فاقد سواد رایانهای هستند؛ آلبرینی (2006) که نشان داده است بالغ بر 73 درصد معلمان انگلیسی دبیرستانهای سوریه، آشنا به رایانه و مهارتهای چندگانه هستند و اکثریت نگاه مثبتی به استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش دارند؛ رجب و باکین (2005) که نشان دادهاند بیشترین استفاده آموزشی دانشجویان اردنی از کامپیوتر برای دسترسی به پاورپوینت بوده است؛ زین و همکاران (2004، به نقل از کیانی، 1384) که در پژوهش خود در میان معلمان مالزی نشان دادهاند 78 درصد معلمان از رایانه و تکنولوژیهای آموزشی استفاده میکنند و بر مهارتهای مذکور تسلط دارند؛ حسینپورپوریآبادی (1384) که در مشهد به بررسی جایگاه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در اوقات فراغت معلمان و دبیران پرداخته و اذعان نموده است که استفاده از رایانه بعد از تلویزیون و روزنامه در اولویت سوم آنها قرار دارد و همچنین با نتایج تحقیقات انجام شده توسط اریکسون (2006)، سوین و همکاران (2002)، آبپون (2001)، نورتون (1999) (به نقل از شریفی و همکاران ، 2012) که هر یک در پژوهشهای خود گزارش کردهاند معلمانی که با مهارتهای فنآوری اطلاعات آشنایی داشته و یا در دورههای فنآوری اطلاعات و ارتباطات شرکت داشتهاند میانگین درسی دانشآموزان آنها بیش از دانشآموزان معلمان آموزش ندیده بوده است، همسو میباشد و مورد حمایت قرار میگیرد."