چکیده:
یکی از ابزارهای برنامه درسی سرفصلهای درسی هستند که دارای ویژگیهای خاصیاند. سر فصل طرحی از فعالیت آموزشی و ابزاری برای برنامهریزی آموزشی است و پیشرفت کلاس به آن بستگی دارد. بنابراین، تهیه سرفصل درسی مناسب، ارائه یک سرمایهگذاری بزرگ است و شایسته است برای این سرمایهگذاری تلاش شود. سرفصل باید تمام اطلاعات مفید مرتبط با کلاس و برنامهریزی آموزشی برای آن درس را در اختیار دانشجویان قرار دهد. سرفصلهای مبهم، بدون انسجام، نامرتبط با گرایش رشتهها، کهنه و قدیمی، غیر کاربردی و نامتناسب با حجم و تعداد واحد درسی اطمینان و آرامش را از دانشجو سلب میکند و تا پایان ترم تحصیلی او را در اضطراب قرار میدهد. تهیه سرفصل درس میتواند تحت تاثیر عواملی با جهتگیری به سمت آموزش به انتقال دانش یا با جهتگیری به سمت یادگیری به کسب دانش راهنمایی شود. علاوه بر ارائه نمونهای از سرفصل مطلوب دانشگاهی که بیشتر در کشورهای غربی اینگونه سرفصلها مرسوم است، با بررسی میزان مطلوبیت سرفصلهای رشته زبان فرانسه در ایران به این مهم دست مییابیم که متاسفانه سرفصلها نیازمند بازبینی جدی و اساسی هستند، زیرا به نظر میرسد در تعیین دروس پیش نیاز دقت لازم نشده است و برخی ناهماهنگیها در ارائه دروس و در نظر نگرفتن تقدم و تاخرها و نگذراندن برخی پیشنیازها مشکل ایجاد کرده است.
خلاصه ماشینی:
عـلاوه بـر ارائـه نمونه ای از سرفصل مطلوب دانشگاهی که بیشتر در کشورهای غربی ایـن گونـه سرفـصلها مرسوم است ، با بررسی میزان مطلوبیت سرفصلهای رشته زبان فرانسه در ایـران بـه ایـن مهم دست می یابیم که متأسفانه سرفصلها نیازمند بازبینی جدی و اساسی هستند، زیـرا به نظر میرسد در تعیین دروس پیش نیاز دقت لازم نشده است و برخی ناهماهنگیها در ارائه دروس و در نظر نگرفتن تقدم و تأخرها و نگذراندن برخی پیش نیازها مـشکل ایجـاد کرده است .
بنابراین ، زمانی که استادی یک سرفصل را تهیه میکند، این سرفصل مـی توانـد بـه عنـوان یـک ابـزار مـشترک بـرای استادان دیگر، که همین درس را در دانشگاههای دیگر تدریس میکنند هم کاربرد داشـته باشد.
در آموزش عالی ، همه با این موضوع هم عقیده اند کـه سـیلابس یا طرح درس معرفی کلی از درسی است که تمام اطلاعاتی را که دانشجو بایـد از موضـوع آن داشته باشد ارائه میدهد.
برای مثال، رشـته تحـصیلی و گرایش آنان ، سن آنان ، جنسیت آنان ، توقعاتشان ؛ آیا این توقعات شخصی یا شغلی اسـت ؟ درجه انگیزه آنان چقدر است ؟ آیا دانشجویان همدیگر را مـی شناسـند و بـا هـم قـبلاً کـار گروهی کرده اند یا خیر؟ بنابراین ، تهیه سرفصل درسی کار ساده ای نیست و در مواقع ضـروری در گرمـاگرم کار باید تصمیمات مهمی گرفت و به نکات به ظـاهر پـیش پـا افتـاده توجـه داشـت ؛ زیـرا پیشرفت کلاس به آنها بستگی دارد.
در خصوص بن مایه سرفصل نیز میتوان محتوا را از قبل مشخص کرد و گروهی آن را تهیه و در اختیار استاد بگذارند؛ این همان شیوه ای است که در ایران هم انجام میشود یا اینکه به استاد آن درس اختیار تام داده شود تا خـود بـه تهیـه آن بپـردازد.