چکیده:
در نظم نوین اقتصادی، داشتن دانش و بهره برداری مناسب از آن شرط ضروری برای پویا ماندن حیات سیستمهای اقتصادی است. در این بین، بهرهگیری از شیوههای نوین تجارت الکترونیک می تواند موجبات صرفهجویی در هزینهها و کارآیی بیشتر عملیات تجاری بنگاههای تولیدی را فراهم آورد و در نهایت توان رقابتی آنها را افزایش دهد. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سؤال عمده است که مهمترین موانع پیش روی صنایع غذایی در استفاده از تجارت الکترونیک کداماند؟ بدین منظور، پس از بررسی ادبیات تحقیق و مطالعات مشابه، موانع تجارت الکترونیک در سه دسته از سیستم های بازخور منفی مورد بررسی قرار گرفت. از شیوة ترکیبی فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی برای سطحبندی موانع تجارت الکترونیک و محاسبه درجه اهمیت عوامل شکل دهنده آنها استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که از دیدگاه جامعۀ مورد مطالعه، موانع سطح مشتری از اهمیت بیشتری نسبت به سطح تجارت برخوردار هستند. تعیین درجۀ اهمیت هریک از دسته موانع در سطوح مشتری و تجاری نشان داد که در هر دو سطح، موانع اقتصادی بیشترین اهمیت را دارند؛ اما در سطح مشتری، موانع شناختی نسبت به موانع اجتماعی- سیاسی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار بود در حالی که این وضعیت در سطح تجارت بالعکس گزارش میشود.
As part of a dynamic business strategy in a competitive environment، it is essential for an organization to induct information technology (IT) appropriately and identify its barriers. In the constant changing environment today، businesses large and small need to have a well-thought-out strategy to provide customers with the best-of-breed products، services and excellent support on a time.To prove such claims، this study seeks to demonstrate the main IT barriers in food industries of Yazd province.The results show that economic barriers are the most important in application of IT in food industries.
خلاصه ماشینی:
"از جمله این مزایا برای سازمان و مشتری که توسط توربان بیان شدهاند عبارتند از: الف: مزایای تجارت الکترونیک برای سازمان 1- گسترش بازار سازمان به بازارهای ملی و بینالمللی؛ 2- امکان تهیۀ مواد و خدمات از سایر شرکتها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر؛ 3- کوتاه کردن و حتی حذف کانالهای توزیع و در نتیجه کاهش قیمت و افزایش سود؛ 4- امکان داشتن سطح کمتری از موجودی؛ 5- کاهش هزینۀ ارتباطات راه دور؛ 6- کمک به شرکتهای کوچک برای رقابت با شرکتهای بزرگ؛ ب: مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان: 1- کاهش هزینۀ کالا و خدمات به دلیل امکان مقایسۀ سریع و بهنگام محصولات؛ 2- افزایش قدرت انتخاب مشتریان؛ 3- امکان خرید شبانهروزی در هفت روز هفته؛ 4- دسترسی به اطلاعات مفصل و مربوط طی چند ثانیه؛ 5- امکان کار و مطالعه برای افراد در منزل؛ 6- امکان برپایی حراجیهای الکترونیکی؛ 7- امکان تعامل مشتریان با یکدیگر و مبادلۀ نظرها و مقایسۀ تجربیات (Turban et al, 2002).
این که هنوز مزایای مالی و تجاری IT برای بنگاه های صنعتی به اثبات نرسیده و همین امر مهمترین مانع شناخته شدۀ مؤید وجود مشکلات پایه ای در زمینۀ فرهنگ سازی و آموزش اثرات اقتصادی IT است دغدغۀ مهم دیگر بنگاه ها در این زمینه راه اندازی سیستم های پشتیبان و پیشبرنده تجارت الکترونیک بویژه بانکداری الکترونیک و در نهایت، حفظ و نگهداری از این سیستمهاست که بسیاری از بنگاه ها را از ورود به این جرگه تجاری باز می دارد."