Abstract:
در دوره عرب پیش از اسلام اهمیت به قبیله و ارزش های قبیلهای در صدر آمور قرار داشت و با این
که در دوره پیامبر(ص) تا به اندازهای این قبیله گرایی به خاموشی گراییده بود. اما باید توجه داشت
که بعد از وفات پیامیر(ص) قبیلهگرایی و ارزشهای قبیلهای در اموری چون انتخاب جانشینی آن
حضرت(ص) نقش خود را آشکار نمودند و این بار رجعت این موّلفهها در لفافهای از عقاید اسلام و
سنن جاهلی بود. هدف از این پژوهش بررسی نقش ارزشهای قبیلهای مانند. نسبیت و عصبیت
دینی و قبیلهای در انتخاب ابوبکر میباشد. این جستار با رویکرد توصیفی و تحلیلی و روش
کتابخانهای گردآوری شده است و یافته های پژوهش نشان می دهد که در انتخاب آبوبکر به عنوان
جانشین پس از رسول خدا(ص) از منطق قبیلهای و معیارهای ارزشی قبیله در زمان عرب پیش از
اسلام بهره بردند.
In the pre-Islamic Arab period, the importance of the clan and tribal
values was at the top of the agenda, and although in the time of the
Prophet (pbuh) the extent of this tribalism was silent, it should be noted
that After the death of the Prophet (pbuh), tribalism and tribal values
have become apparent in matters such as the choice of succession of the
Prophet (pbuh), and this time the return of these components in the wider
context of the ideas of Islam and traditions of Ja'heli Was. The purpose of
this study was to investigate the role of tribal values such as kindship and
religious and tribal neurosis in selecting Abu Bakr. This research has
been gathered by a descriptive and analytical approach and library
method, and findings Research shows that Abu Bakr's choice as a
successor to the Prophet (pbuh) was based on tribal logic and tribal
values in pre-Islamic Arab times.
Machine summary:
"بنابراین میتوان چنین بیان داشت که اعراب با استفاده از منطق قبیلهای کار خود را سامان دادند و امر جانشینی را بر عهده گرفتند و این منطق قبیلهای تنها مختص به مردم مکه و طرفداران ابوبکر نبود، بلکه طایفه بنی هاشم نیز بر پایه و اساس این منطق پیش میرفتند؛ و لیکن امام علی (ع) بر پایه سنتهای اسلامی و نص پیامبر حق جانشینی پیامبر(ص) را از آن خود میدانست، ولی عرب بر پایه ی سنت های جاهلی این امر را به ابوبکر واگذاشت و در این دوره زمانی سنتهای جاهلی بر سنتهای اسلامی پیروز شدند و همچنان اقتدار خود را در جامعه حفظ نمودند و در بعضی از مواقع به آن رنگ و بوی دینی می بخشیدند؛ به گونه ای که آن عصبیت قبیلهای که در میان اعراب ریشه دوانیده بود با همان قدرت و پایایی جای خویش را به عصبیت دینی واگذار کرد."