چکیده:
روند جهانی سازی و شکل گیری فضاهای رقابتی جدید منجر شده است که صادرات نه تنها برای اقتصاد ملی امری ضروری باشد، بلکه برای بقا و رشد بسیاری از شرکت ها نیز امری حیاتی تلقی شود. نوع جهت گیری استراتژیک شرکت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اثر گذار بر موفقیت صادرات مشهود است. یکی از چارچوب های جهت گیری استراتژیک، فعال بودن در مقابل انفعالی بودن است. فعال بودن با درک مدیریتی مبنی بر این که سازمان می تواند از طریق تحلیل نظام مند فرصت ها و تهدیدها، مقصدش را تحت تاثیر قرار دهد، تعریف می شود و در مقابل انفعالی بودن بیانگر سطوح پایین تحلیل تقاضا و تحقیق بازار در سازمان است. انتظار می رود که شرکت های صادراتی با جهت گیری استراتژیک فعال، موفقیت بیشتری را در امر صادرات تجربه کنند و همچنین داشتن جهت گیری استراتژیک انفعالی موفقیت صادرات شرکت را مخدوش کند. بر این اساس مدل مفهومی تحقیق تبیین شد و 4 فرضیه مبتنی بر آن شکل گرفت. از طریق اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه ای 34 نمونه ای از جامعه شرکت های صادراتی واقع در شهر مشهد و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون، نتایجی حاصل شد که نشان می دهد جهت گیری استراتژیک فعال بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات تاثیر مثبت دارد. از طرف دیگر، تاثیر منفی جهت گیری استراتژیک انفعالی بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات رد شد.
خلاصه ماشینی:
جهت گیری استراتژیک و موفقیت شرکت های صادراتی فریبرز رحیم نیا١∗، سید حسن صادقیان 2 ١- دانشیار گروه مدیریت ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ٢- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران دریافت : ٨٩/٦/١ پذیرش: ٨٩/١١/٢٩ چکیده روند جهانی سازی و شکل گیری فضاهای رقابتی جدید منجر شده است که صادرات نه تنها برای اقتصاد ملی امری ضروری باشد، بلکه برای بقا و رشد بسیاری از شرکت ها نیز امری حیاتی تلقی شود.
از طریق اطلاعات جمع آوریشده به وسیلة پرسشنامه ای ٣٤ نمونه ای از جامعة شرکت های صادراتی واقع در شهر مشهد و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون، نتایجی حاصل شد که نشان می دهد جهت گیری استراتژیک فعال بر موفقیت صادرات و انتظار موفقیت آتی صادرات تأثیر مثبت دارد.
با توجه به این دو فرض این سؤال اصلی مطرح می شود که به چه میزان جهت گیری استراتژیک یک سازمان بر موفقیت صادرات آن تأثیر می گذارد؟ ٢- ادبیات و پیشینه موضوع عدماطمینان ناشی از دو مؤلفة تغییر و پیچیدگی از یکسو و ابهام ناشی از اطلاعات روزافزون در محیط کنونی از سوی دیگر، استرس را در سازمان نهادینه می کنند و درنهایت عدمموفقیت را برای سازمان در پی دارد.
بر این اساس، فرضیه های تحقیق به صورت زیر بیان می شوند: ١- جهت گیری استراتژیک فعال به طور مثبت موفقیت صادرات یک شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد.
وود و رابرت سن [٣] در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که تجربه و اندازة شرکت در تأثیر جهت گیری استراتژیک فعال بر انتظار موفقیت صادرات بی اثر است که تحقیق حاضر آن را تأیید می کند.