چکیده:
ﺟﻨﺒﺶ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﺒﺰ از دﻫﻪ 0891 ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﮔﺴﺘﺮده ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑـﺎﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت دوﺳﺖدار ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﮐﺴﺐ ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، درﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاریدر ﺑﯿﻨﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﯾﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آﮔﺎﻫﯽ از ﺳﻄﺢ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎنﺑﻪ ﻣﺴﺎﯾﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﻣﯿﺰان ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﺒﺰ و ﺳﻄﺢ ﺗﻮﺟـﻪ و رﻋﺎﯾـﺖ ﻣﺴـﺎﯾﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ در ﻣﺼﺎرف ﺧﻮد ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎ از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽداﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان)ﭘﺮدﯾﺲ ﻗﻢ( و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 09 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾـﺪ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آﻣـﺪه ﺣﮑﺎﯾـﺖ از آن دارد ﮐـﻪﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻧﺎﺷﯽ از آن ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ داﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﻃﺮحﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﺒﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮده و در آنﻫﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. اﻣﺎ در رﻓﺘﺎر ﺧﺮﯾﺪ ﺧﻮد ﻣﺴﺎﯾﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ را در ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﭼﻨﯿﻦ اﻓﺮادی در ﮔـﺎم ﻧﺨﺴـﺖ، در راﺳـﺘﺎی دﻏﺪﻏﻪﻫﺎی ﺧﻮد ﻗﺪم ﺑﺮﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ و ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﯽ را ﺧﺮﯾﺪاری ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﺮد ﮐﻪ ﺳﺎزﮔﺎری ﺑﯿﺶﺗﺮی ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ دارﻧﺪ، و در ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﻌﺪی ﺑﻪ اﻃﻼع رﺳﺎﻧﯽ، و اﯾﺠﺎد ﺣﺴﺎﺳـﯿﺖ در ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﻣﺴـﺎﯾﻞ زﯾﺴـﺖ ﻣﺤﯿﻄـﯽ ﻧﻤـﻮده و آنﻫـﺎ را ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺧﺮﯾـﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺳﺒﺰ و ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﻃﺮحﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آن ﻋﻼﻗـﻪﻣﻨـﺪ ﻣـﯽ- ﺳﺎزﻧﺪ.
ﺑﻨـﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺒﻮدن ﻣﯿﺰان و ﺷﺪت ﻧﮕﺮاﻧﯽﻫﺎی زﯾﺴـﺖ ﻣﺤﯿﻄـﯽ، و ﻧﺤـﻮه ﺗﺄﺛﯿﺮﮔـﺬاری آنﻫـﺎ ﺑـﺮ رﻓﺘﺎر ﺧﺮﯾﺪ، و ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻮدن ﻣﻮﺿـﻮع، ﻣﺤـﺪودﯾﺖ ادﺑﯿـﺎت آن و ﻧﺒـﻮدن ﻣﺪل ﺧﺎﺻﯽ در اﯾﻦ ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ؛ ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﯾﺮ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد: ـ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ در رﻓﺘﺎر ﺧﺮﯾﺪ ﺧﻮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﯾﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ دارﻧﺪ.
ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺘﺎﯾﺞ آﻣﺎری در ﺟﺪول )2( در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻓﺮﺿﯿﻪ اول و دوم ﻧﺸـﺎن ﻣـﯽدﻫـﺪ ﮐـﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری ﮐﻮﭼﮏﺗﺮ از ﻣﯿﺰان ﺧﻄﺎی ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در دو ﻓﺮﺿﯿﻪ، ﻓـﺮض ﺻﻔﺮ رد ﻣﯽﺷﻮد و ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه آن اﺳﺖ ﮐـﻪ در ﺳـﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨـﺎن 59/0 ﻣﺼـﺮفﮐﻨﻨـﺪﮔﺎن در رﻓﺘﺎر ﺧﺮﯾﺪ ﺧﻮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﯾﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ دارﻧﺪ و در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﺒﺰ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
در اﯾـﻦ ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﻧﺘـﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﻣﺴـﺎﯾﻞ ﻧﺎﺷـﯽ از آن آﮔﺎﻫﯽ داﺷﺘﻪ و از ﺟﻤﻠﻪ دﻏﺪﻏﻪﻫﺎی ﻓﮑﺮی آنﻫـﺎ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣـﯽﺷـﻮد، ﻫـﻢﭼﻨـﯿﻦ ﺑـﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﻃﺮحﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺳﺒﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮده و در آنﻫﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣـﯽ- ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، اﻣﺎ در رﻓﺘﺎر ﺧﺮﯾﺪ ﺧﻮد و ﻣﺼﺮف ﮐﺎﻻ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﯾﻞ زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨـﺪ.