Skip to main content
فهرست مقالات

رویدادهای گردشگری: تنوع و مدیریت

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 27 تا 52)

کلیدواژه ها :

Tourism ،Event management. Art festival. International fair

کلید واژه های ماشینی : گردشگری ، مقصد ، رویدادهای گردشگری ، تنوع ، جذب ، مسابقات ، مدیریت ، میزبان ، جشنواره‌های هنری ، مقصد گردشگری

جاذبه‌های گردشگری یک مقصد تنها به ویژگی‌های محیط طبیعی یا ابنیه،صنایع‌ دستی و نظایر آن خلاصه نمی‌شود.در واقع رویدادهایی که در یک مقصد رخ‌ می‌دهند خود می‌توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگران به حساب آیند.این‌ موضوع تا آن حد اهمیت می‌یابد که ممکن است یک مکان از جاذبه‌های شناخته شده‌ و مطرح دیگر بهره باشد،لیکن تدارک و برگزاری یک رویداد واجد اهمیت به جذب‌ طیف وسیعی از گردشگران به آن محل بیانجامد واقعیت آن است که روند برگزاری رویدادهای گوناگون در مقاصد مختلف از دهه‌ پایانی قرن بیستم چندان شتاب گرفته است که گویا مسابقه‌ای در تدارک و برگزاری‌ رویداد میان مقاصد گردشگری در جریان است. این موضوع از آنجا که مسئله توسعه گردشگری در کشور در چارچوب‌ سیاستهای کلی نظام قرار دارد،می‌تواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به‌ نسبت روزآمدتر و قابل توسعه‌تر از جاذبه‌ها در صنعت گردشگری کشور بدل شود. بدیهی است نخستین گام در این مسیر شناخت انواع رویدادها و نحوه مدیریت آنها است. مقاله حاضر به تنوع رویدادهای گردشگری پرداخته و مجموعه نکاتی را در باب‌ مدیریت این رویدادها برمی‌شمارد.

Tourism attractions of a destination are not limited to natural and historical sites، and art centers. Indeed every event could be an important source of attracting tourists، especially in cases that. destinations have less well known physical attraction. Tourism events have vast variety with respect to their types: from rehearsal of songs by residents in the city of Can in France، to Oscar Film Festival، from horse racing in Turkoman Sahara، to Athena Olympic games. and from a religious ceremony in Saint Tattoos church in Azerbaijan. to hajj pilgrim، all of them provide religious. business، recreation. and shopping motives for people from all over the world to travel. Now a day it seems that schedules for holding such events have increasing trend . and destinations from all over the world are competing to prepare new and attractive tourism events. Since tourism development is a national policy in Iran economy. therefore designing and planning for new tourism events could provide a great opportunity to us. But it is obvious that the first step in this development is to acquire the require knowledge about the types and their management. In this article the types and key points in tourism event planning and management have been demonstrated.

خلاصه ماشینی:

"این‌ موضوع تا آن حد اهمیت می‌یابد که ممکن است یک مکان جاذبه‌های خاص و مطرح‌ دیگری نیز برای عرضه در سطحی گسترده نداشته باشد،لیکن تدارک و برگزاری یک‌ رویداد بزرگ و دارای اهمیت به جذب طیف بسیار گسترده‌ای از گردشگران بیانجامد. دلایل توجه بخش عمومی به رویدادهای گردشگری‌2 بر خلاف وضعیت گذشته،توجه به وقایع به عنوان عنصری مهم در صنعت‌ گردشگری در ذهن مدیران مقاصد جای گرفته و دولت‌های ملی و محلی برای ترویج‌ این وقایع به عنوان نمادی از جذابیت‌های گردشگری محیط خود علاقه‌مندی نشان‌ داده‌اند تا جایی که بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع مالی مورد نیاز برای تدارک این‌ وقایع اینک از سوی دولت‌های ملی و محلی وسازمان‌های وابسته به آنها تأمین می- گردد. گاه برای متمایز ساختن وقایع گردشگری که ابعادی فراملی و بین‌المللی دارند این‌ وقایع را وقایع بزرگ‌1می‌خوانند،چنین وقایعی علی‌الاصول تصویری که از مقصد در ذهن جهانیان است را دگرگون می‌سازد و به محل برگزاری این وقایع ابهت و اهمیتی‌ خاص می‌بخشد،چنانچه شهری ون کن در فرانسه با جشنواره معتبر سالیانه فیلم‌ خود شناخته می‌شود،تعیین ابعاد تأثیربرگزاری چنین وقایعی بر یک محل بیش از آن که کمی و قابل اندازه‌گیری باشد دارای جنبه‌های روانی است( . سایر وقایع‌2 طراحی و برگزاری مراسم و رویدادهای خاص گردشگری که گاه از زمینه مذهبی‌ -فرهنگی و یا ورزشی نیز برخوردارند و یا میزبانی اجلاس‌های مهم و معتبر بین المللی از قبیل نشست سالیانه اقتصادی جهانی در داووس سویس یا مجمع‌ سالیانه یونسکو در پاریس و جلسات هیأت وزرای نفت اوپک در ژنو عاملی برای‌ جذب مخاطبان خاص خود است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.