چکیده:
هدف مقاله حاضر شناسایی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی ، مدیریت کیفیت جامع و عملکرد سازمانی شرکتهای صنعتی استان تهران می باشد. برای دست یابی به هدف فوق 16 شرکت صنعتی از چهار بخش خودرو ، مواد غذایی ، منسوجات و محصولات چوبی (8 شرکت دارای متدولوژی مدیریت کیفیت جامع و 8 شرکت فاقد متدولوژی مدیریت کیفیت جامع ) به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده اند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار AMOS استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مستقیمی بر عملکرد سازمانی شرکتهای صنعتی استان تهران ندارد، بلکه از طریق بکارگیری یک روش مدیریتی مانند استقرار مدیریت کیفیت جامع است که رفتار شهروندی سازمانی با رضایت مشتریان و بهره وری به عنوان دو فاکتور مهم عملکرد سازمانی ارتباط پیدا می کند. بنابراین مدیریت کیفیت جامع نقش مهمی در ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شرکتهای صنعتی ایفا می نماید
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مستقیمی بر عملکرد سازمانی شرکتهای صنعتی استان تهران ندارد، بلکه از طریق بکارگیری یک روش مدیریتی مانند استقرار مدیریت کیفیت جامع است که رفتار شهروندی سازمانی با رضایت مشتریان و بهره وری به عنوان دو فاکتور مهم عملکرد سازمانی ارتباط پیدا می کند.
فرضیه چهارم تحقیق : مدیریت کیفیت جامع ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شرکتهای صنعتی استان تهران را تعدیل می کند.
یافته های پژوهش همان طور که بیان گردید جهت سنجش ارتباط سه متغیر اصلی و کلیدی پژوهش یعنی رفتار شهروندی سازمانی ، مدیریت کیفیت جامع و عملکرد شرکتهای صنعتی استان تهران از نرم افزار پیشرفته AMOS استفاده شده است .
به عبارت دیگر در این جا به یک متدولوژی مدیریتی دیگری مانند مدیریت کیفیت جامع نیاز است تا تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی شرکتهای صنعتی استان تهران را کامل کند.
نتیجه گیری نتیجه کلیدی این مطالعه نشان دادن نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع بر ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی شرکتهای صنعتی استان تهران می باشد.
; (1997), ;An international study of quality improvement approach and firm performance; International Journal of Operations and Production Management; Vol. 17, No. 9,.
(2004),;The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty;, international journal of Service industry management, Vol. 15 No. 1,pp 276-282.