چکیده:
پژوهش حاضر، باهدف برسی تفاوت تفرّد در افرادی که سبکهای رفتاری جرئت ورز و غیر جرئت ورز دارند انجام شده است. گروه نمونه از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شدند و نمونه نهایی شامل 300 دانشجو– 137 پسر و 163 دختر – بود. جرئت ورزی به واسطۀ آزمون تونند سنجیده شد. پرسشنامهای که از سوی جلالی و همکاران ساخته شده، برای سنجش تفرّد به کار رفت. تحلیل واریانس نشان داد تفاوت معنیداری در تفرّد افرادی که فاقد و یا دارای سبک جرئت ورزانه بودند وجود دارد. افرادی که سبک جرئت ورزانه داشتند از تفرّد فلسفی و روانشناختی بیشتری برخوردار بودهاند ) در متن به این معنای از تفرّد اشاره شده است(. همچنین پسران نسبت به دختران نمره بیشتری در تفرّد داشتند.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ بين جرئت ورزي و تفرّد در دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي محمدرضا جلالي *١ محمد زرگر**٢ مرجان طالشيان ***٣ چکيده پژوهش حاضر، باهدف برسي تفاوت تفرد در افرادي که سبک هاي رفتاري جرئت ورز و غير جرئت ورز دارند انجام شده است .
اهميت ابراز وجود در آن است که عقايد، باورها، افکار، و احساس هاي ما و ديگران به يک اندازه اهميت دارند و اين در صورتي محقق ميشود که فرد علاوه بر حقوق ديگران ، از نيازها و خواست ها و حقوق خود نيز به آگاه باشد (ريس و گراهام ١؛ کلينيکه ٢٠٠٢،٢).
از طرفي، آزادي روان شناختي در تصميم گيري و اعمال اراده از نموده هاي مهم تفرد فلسفي است و فرد متفرد توانايي حفظ استقلال رأي، انتخاب کردن و نظر دادن در موقعيت هاي گوناگون رفتاري و تعامل هاي متعدد و متنوع بين فردي و اجتماعي دارد (جلالي، ١٣٨٠).
يافته ها يکي از مفروضه هاي پژوهش اين بود که بين سبک هاي مختلف جرئت ورزي در دانشجويان ازنظر تفرد تفاوت وجود دارد.
شاخص هاي توصيفي آزمون تحليل واريانس يک راهه مربوط به تفاوت بين سبک هاي مختلف جرئت ورزي ازلحاظ تفرّد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول بالا مشاهده ميشود که ميانگين نمرات تفرد در افرادي که سبک جرئت ورز دارند (٥٣/٨٧) بيش از سه گروه ديگر که سبک غير جرئت ورز دارند است .
به منظور پي گيري چگونگي تفاوت ميانگين ها در سبک هاي مختلف جرئت ورزي و بررسي اين که معنيدار بودن نتيجه آزمون تحليل واريانس به کدام گروه هاي تعلق دارد، از آزمون توکي استفاده شد که نتايج آن در جدول ٣ نشان داده شده است .