چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین مقیاس مناسب ارزشیابی از عملکرد آموزشی اعضای هیئتعلمی دانشگاه بوده است. در این راستا یک سؤال پژوهشی مطرح شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 90-13891 بودند. افراد نمونه مطالعه به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای موردنیاز پرسشنامه محقق ساخته با 46 گویه بسته پاسخ بود. از مجموع 200 پرسشنامه توزیع شده در دانشکدههای موردمطالعه 126 پرسشنامه بازگشت داده شد. به منظور بررسی روایی مقیاس موردنظر از روش تحلیل عاملی استفاده شد. بر این اساس 7 عامل آمادگی، تسلط علمی و پیوستگی محتوای تدریس استاد؛ آماد ه سازی منابع درسی و مشارکت در برنامههای رشد حرفهای و تخصصی؛ روابط انسانی و مدیریت کلاس؛ فرایند ارزشیابی از آموختههای دانشجویان و ایجاد رغبت به یادگیری؛ حجم کاری؛ سابقه تدریس و حجم دانشجو در کلاس؛ ایجاد انگیزه و استفاده از روشها و منابع اثربخش در تدریس، استخراج شد. در کنار هفت عامل استخراج شده، استفاده از چهار منبع به منظور ارزشیابی از عملکرد آموزشی استادان شامل پوشه کار، خود ارزشیابی، ارزشیابی توسط مدیر و ارزشیابی همکاران، مناسب تشخیص داده شد. درنهایت مقیاسی پیشنهاد شد تا از طریق آن عملکرد آموزشی اعضای هیئتعلمی بهطور نسبتاً جامع مورد ارزشیابی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
يک برنامه ري زي ارزشيابي تدريس بايد به گونه اي طراحي شود تا به مديران و اعضاي هيئ ت علم ي در قضاوت هايي که کيفيت محيط آموزش و يادگيري دانشگاه را تحت تأثير قرار ميدهند کمک و راهنمايي کند.
مهم ترين نکته اي که بايد در ارزشيابي 2 آموزشي در نظر گرفته شود، چه هدف آن گزينش هاي پرسنلي باشد چه بهبود تدريس ، استفاده از شيوه هاي چندگانه ارزيابي است که اين خود شامل منابع چندگانه ي جمع آوري داده مي شود (CRLT٣ دانشگاه ميشيگان ، ٢٠١٢).
اين در حالي است که ارزشيابي دانشجويان از استادان تنها به عنوان يکي از منابع گردآوري داده ها به منظور قضاوت درباره عملکرد اعضاي هيئت علمي تلقي مي شود؛ بنابراين ضرورت دارد به دنبال مطالعه ساير منابع و روش هاي مکمل ارزشيابي عملکرد اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها باشيم .
است که اين مقدار نشان دهنده اعتبار نسبتاً بالاي مقياس تهيه شده براي ارزشيابي عملکرد آموزشي اعضاي هيئت علمي مي باشد.
همچنان که داده هاي جدول (١٠) نشان مي دهند هر چهار روش يا منبع ارزشيابي عملکرد آموزشي اعضاي هيئت علمي براي درج در مقياس ارزشيابي عملکرد مناسب اعلام شده اند.
A study of factors used to evaluate faculty teaching ,research and service performance at historically balck colleges and universities,dissertation in Grambling State university.
Evaluating Faculty Performance A PRACTICAL guide to Assessing Teaching ,Research and Service.
An alternative method to measure MIS faculty teaching performance,international journal of educational management ,volume 17,number5,pp195.
An improvement in instructional quality: can evaluation of teaching effectiveness make a difference, quality assurance in education ,volume 13,number3,pp183-201 Weistroffer , H.