چکیده:
QFD ابزاری برای تبدیل خواسته های مشتریان به ویژگی های فنی محصولات است و یکی از زمینه هایی که اخیرا استفاده از QFD در آن مورد توجه قرار گرفته ، برنامه ریزی استراتژیک می باشد. اما موضوع اینست که اگر این خواسته ها حقیقتا اهم خواسته های مهم ترین ذینفعان سازمان نباشند، خسارات سنگین به بار می آید. این مشکل بخصوص در مورد برنامه ریزی استراتژیک صادق است . لذا پیش از شروع فرایند QFD ابتدا شناسایی ، طبقه بندی و ارزیابی ذینفعان از اهمیت بالایی برخوردار است . این مقاله تلاش میکند برای هدف مزبور راهی بیابد یعنی با بکارگیری مدلی تلفیقی از فرایند QFD و رویکرد ارزیابی ذینفعان ، ابزاری بسازد که با آن بتوان برنامه - ریزی استراتژیک در سطح ملی را با اطمینان خاطر و اعتبار بیشتری انجام داد. به عنوان یک مطالعه موردی ، اولویت بندی راهبردهای مندرج در نقشه جامع علمی کشور مورد توجه بوده است . برای این منظور، یک مدل دومرحله ای QFD برای ترجمان نیازهای ذینفعان به اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده است . نیازمندیهای ذینفعان مختلف استخراج شده ، سپس پرسشنامه ای برای کشف نیازهای کلیدی آنان تهیه گردید. داده های گردآوری شده از پرسشنامه ها باتوجه به ٣ سناریوی تعریف شده : عدم طبقه بندی ذینفعان ، طبقه بندی براساس معیار نوع شغل ، و طیقه بندی براساس معیار سازمان محل خدمت ذینفعان بررسی و ملاحظه شد که اولویت بندی ذینفعان در هر دو حالت موجب تغییر در اقدامات اجرایی ملی مناسب برای پیاده سازی راهبردهای منتخب در راستای نیل به خواسته های ذینفعان نقشه جامع می شود. در مجموع باید گفت که گرچه QFD در طراحی استراتژی ، ابزاری شناخته شده است اما کاربرد آن بویژه در سطح ملی ، زمانی از اثربخشی و اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود که توجه کافی بر شناسایی و دسته بندی ذینفعان و خواسته های آنان به عمل آمده باشد. ادغام تحلیل ذینفعان در QFD راهکار مناسبی برای این منظور است که در این مقاله تاثیر آن بررسی و تایید شد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، پاسخ سوالهای تحقیق به شرح زیر در یک مطالعه موردی بر روی اولویت بندی راهبردهای مندرج در نقشه جامع علمی کشور (به عنوان یک سند ملی )، مبنای نتیجه گیری و تایید کارآمدی مدل قرار می گیرد: 1 -Quality Function Deployment استفاده از QFD بهبودیافته با تکنیک ارزیابی ذینفعان چه تأثیری در گزینش سیاستهای تأمین کننده نیازهای ذینفعان و انعکاس آنها در اقدامات اجرایی دارد؟ - تأثیر طبقه بندی ذینفعان بر اساس سازمان محل خدمت آنها در مقایسه با نگرش یکسان به همه ذینفعان ، در گزینش استراتژیها چه خواهد بود؟ - تأثیر طبقه بندی ذینفعان بر اساس نوع شغل آنها در مقایسه با نگرش یکسان به همه ذینفعان ، در گزینش استراتژیها چه خواهد بود؟ ٢-پیشینه تحقیق ٢-١- معرفی گسترش کارکردهای کیفیت (QFD) QFD مکانیزمی است برای ترجمه صدای مشتری به ویژگی های محصول /خدمت در مراحل مختلف طرح ریزی ، مهندسی و ساخت محصول /خدمت که بطور گسترده ای توسط شرکت های مدرن در سراسر جهان به کار گرفته شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: ساختار تغییریافته خانه کیفیت برای برنامه ریزی استراتژیک (Crowe and Cheng, 1995) فیلیپس ١ در راستای بسط تکنیک QFD به تدوین سیاستها، مشتریان این فرایند را برخلاف مشتریان مبحث تولید محصول که معمولا یک گروه عمومی هستند، به گروههای مختلفی نظیر مشتریان نهایی ، مدیران رده بالا، و خود شرکت تقسیم بندی کرده است .