چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت مدیریت کیفیت فراگیر و ارائه راه کارهای مناسب بهبود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام یافته است. روش تحقیق حاضر توصیفی(پیمایشی) و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران گروههای آموزشی در معاونت آموزشی-پژوهشی، معاونت درمان، دانشکدهها و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی به تعداد 300 نفر می باشند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 169 نفر به دست آمد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق بهرهگیری از نظرات استاد راهنما و استاد مشاور و پایایی آن از طریق اجرای مقدماتی آن در بین 30 نفر و با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ محاسبه گردید که مقدار آن 96/ 0 به دست آمد. هم چنین از تکنیک تحلیل عاملی جهت دستهبندی سوالات استفاده گردید و ملاحظه شد که مقدار 91/ 0=KMO بدست آمده بزرگتراز 5/0 است پس تعداد نمونه ها برای اجرای تحلیل عاملی بسیار مناسب بوده است از آمار توصیفی برای پاسخگویی به سوالات و از آزمون تی تست، تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA)و ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیهها استفاده شدهاست. نتایج حاصله نشان داد وضعیت مولفههای مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه علوم پزشکی درحد متوسط قرار دارد. همچنین نتایج به دست آمده از آزمونها نشان داد بین مدیران آموزشی به لحاظ جنسیت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، مرتبه علمی و سمت آنها رابطه معنیدار وجود ندارد، ولی نسبت به محل اشتغال مدیران آنان معنی دار می باشد بطوریکه TQM در EDCبیشترین مقدار را کسب کرده است.
Identifying and assessment of effective emotional factors on academic achievement is one of the active and important area in educational psychology. This study examined normalization of reliability and validity of the school attitude assessment questionnaire–revised. The questionnaire included 35 questions which measures five effective emotional factors on academic achievement (academic self–perception، attitude toward school، attitude toward teachers and classes، goal-valuation of school، and motivation/self regulation). Out of the statistical population 317 people were chosen as the sample size. The method of sampling was multistage cluster random sampling. To investigate the validity and reliability confirmatory factor analysis and cronbach alpha were used respectively. Using varimax rotation and factor analysis and omission of three questions five components were revealed. The revealed components and the load of them corresponded with author’s findings. The results showed that the instrument and its subscales have a high reliability.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصله از تحقیقی (حمیدی و طبیبی، ص 37) که در مورد بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکههای بهداشت و درمان استان همدان 81-1379 انجام گرفته است، عبارتند از: تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، بهبود کیفیت در اثر کار تیمی افزایش فرآیند گرایی افزایش رضایت مشتری وی مهمترین عوامل پیش برنده در اجرای برنامههای TQM حمایت و تعهد مدیریت (87%)، آموزشهای مستمر (85%)، برنامهریزی استراتژیک (73%) و مشارکت کارکنان (65%) ذکر کرده است.
جدول(2) آزمون اسمیرنف کولموگروف برای مشخص کردن طبیعی بودن توزیع مقادیر سازهها سازهها تعداد میانگین انحراف استاندارد تفاوت مثبت تفاوت منفی آزمون سطح معنیداری وضعیتمدیریتکیفیتفراگیر 169 85/53 17/15 046/0 068/0- 88/0 422/0 تعهد رهبری 169 13/56 33/20 086/0 079/0- 11/1 163/0 ارتباط سازمانی 169 96/53 76/17 072/0 095/0- 241/1 092/0 توجه به مشتری 169 74/56 06/19 037/0 054/0- 707/0 700/0 توجه به مشارکت 169 16/51 83/16 051/0 094/0- 22/1 101/0 کار تیمی 169 005/51 98/16 062/0 069/0- 897/0 396/0 فرضیه1: وضعیت مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز براساس جنسیت مدیران آموزشی متفاوت است.
جدول(8) مقایسه میزان مدیریت کیفیت فراگیر مدیران براساس مرتبه علمی آنان تعداد میانگین انحراف استاندارد حداقل حداکثر مربی استادیار دانشیار استاد کل 24 70 42 20 156 49/54 32/55 78/51 81/54 18/54 44/15 53/15 01/14 04/15 99/14 64/22 54/13 56/18 94/37 54/13 83/85 28/90 06/74 11/93 11/93 مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدار F سطح معنیدار بین گروهها 022/344 3 674/114 505/0 679/0 درونگروهها 559/34506 152 017/227 کل 581/34850 155 فرضیه 7: بین سن مدیران آموزشی و وضعیت مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز همبستگی وجود دارد."