چکیده:
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. برای انجام تحقیق تعداد 307 دانش آموز دوره متوسطه به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی بر روی آنها اجرا شد. برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی نیز از معدل نمرات آنها استفاده شد. داده های جمع آوری با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t تحلیل شد. نتیجه تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فقط انگیزش درونی قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی در بین دانش آموزان دختر و پسر متفاوت نیست. اما میزان پیشرفت تحصیلی دختران بیشتر از پسران است. نتایج تحقیق می تواند توسط دست اندرکاران امر آموزش و پرورش جهت ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to determine the relationship between social capital and internal motivation with academic achievement among high school students. Cluster random sampling was used to select 307 students .Then social capital and internal motivation questionnaires were administrated. To measure the academic achievement، their academic grade average was used. Collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient، stepwise regression analyses and t test. The results showed that there is positive and significant relationship between social capital and academic achievement (P<./.1). There is positive and significant relationship between internal motivation and academic achievement (P<./.1). The results of regression analysis showed that only internal motivation is able to predict academic achievement. The results also showed that the degree of social capital and internal motivation among female and male students was not different. But the academic achievement of female students was more than male students. The results of research can be used by administrators of education to promote academic achievement of students.
خلاصه ماشینی:
"تحقیق ماجدی و لهساییزاده 1- Chan &amp; Rance 2- Welsh & Berry - Woolcock 4- Bartolini, Bilancini & Sarracino 5- Gele & Herselef - Coleman - Cote & Healy - Scheffler, Brown,Syme & Iribarran - Lochner, Kawachi, Brennan & Buka 10- Voltmer & Spahn 11- Golden, Conrey & Lawlor (1385) نشان داد که سطح بالای سرمایه اجتماعی به سطح بالای رضایت از کیفیت زندگی میانجامد.
یافته های تحقیق جدول 1: شاخصهای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه در کل آزمودنیها و به تفکیک جنسیت انحراف استاندارد میانگین حداکثر نمره حداقل نمره فراوانی جنسیت شاخص متغیر 844/26 06/185 252 105 152 مذکر انگیزش درونی 506/28 33/185 246 110 155 مونث 70/27 20/185 252 105 307 کل 477/29 13/264 335 151 152 مذکر سرمایه اجتماعی 449/33 59/260 353 158 155 مونث 73/31 262 353 158 307 کل 192/2 8982/15 97/19 33/10 152 مذکر پیشرفت تحصیلی 203/2 8157/16 96/19 23/10 155 مونث 242/2 316/16 97/19 23/10 307 کل 1- McAuley 2- Siu &Lopez جدول 1 شاخصهای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه از جمله میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها را نشان میدهد.
لذا با توجه به نتیجه تحقیق حاضر به دست اندرکاران امر آموزش و پرورش، خانوادهها، و کلیه نهادها و سازمانهایی که هدفشان ارتقای رشد همه جانبه افراد جامعه است، پیشنهاد میشود در جهت تقویت سرمایه اجتماعی و انگیزش درونی دانشآموزان و از این طریق ارتقای پیشرفت تحصیلی آنها اقدام نمایند."