چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم (QTI؛ لارداسمی و کنی، 2001) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به نسخة کوتاه پرسشنامة تعامل معلم پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامة تعامل معلم بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار هشتعاملی پرسشنامة تعامل معلم مشتمل بر رهبری، رفتار کمک کننده/دوستانه، درک کردن، مسئولیتپذیری/آزادی فراگیر، نامطمئن بودن، ناراضی بودن، تنبیه کردن و سختگیر بودن با دادهها برازش قابل قبولی داشت. ضرایب همسانی درونی مقیاسهای چندگانة پرسشنامة تعامل معلم بین 55/0 تا 70/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که پرسشنامة تعامل معلم برای سنجش مدل رفتار رابطة بینفردی در نمونة معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که موضوع تعیین کنندة رفتار رابطة بین فردی معلم با دانش آموزان و تأکید بر نقش عناصر پیشایندی و پسایندی برای این قلمرو مفهومی در کانون توجه گروه 1- Telli, den Brok Cakiroglu 2- Wei Zhou 3- Maulana, Opdenakker Bosker 4- Koomen, Verschueren, Schooten, Jak Pianta 5- Spilt 6- Sivan, Chan Kwan 7- Brekelmans Wubbels 8- Henderson, Fisher Fraser 9- Van Uden, Ritzen Pieters 10- Misbah, Gulikers, Maulana Mulder 11- Roorda, Koomen, Spilt, Thijs Oort 12- Dorman Waldrip 13- Ben-Chaim Zoller کثیری از محققان بوده است (وی ، زو، باربر١ و دن براک ، ٢٠١٥؛ کامن و همکاران ، ٢٠١٢؛ اسپیلت و همکاران ، ٢٠١٢؛ فیشر، فریزر و ریچاردز٢، ١٩٩٧).
مقیاس های شانزده گانة رفتار بین فردی لری (١٩٥٧؛ نقل از یو و زو، ٢٠١١) به مثابة چهارچوبی برای مفهوم سازی تعامل بین دانش آموزان و معلمان 1- Wei, Zhou Barber 2- Richards 3- Model of interpersonal teacher behavior 4- Systems perspective 5- Circularity 6- Yu Zhub 7- Den Brok, Levy, Rodriguez Wubbels, 8- Creton Hooymayers 9- Kiesler مورد استفاده قرار گرفته است .
طبق دیدگاه کلاین ١٠ (٢٠٠٥) در مطالعاتی که با هدف تحلیل ساختار عاملی ابزارهای سنجش انجام می شوند، بین حداقل ٥ تا حداکثر ٢٠ 1- Khine 2- Koul 3- Chen Chen 4- Goh 5- Tirri Husu 6- Campbell 7- Enrich, Kimber, Millwater Cranston 8- Cooper 9- Willemse, Lunenberg Korthagen 10- Kline مشارکت کننده به ازای هر ماده آزمون باید انتخاب شوند.