چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در مورد موانع¬ بهره¬گیری از فن آوری ¬اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری بوده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- پیمایشی می¬باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه معلمان مقطع متوسطه ناحیه دو استان قم، در سال تحصیلی 92 -1391 به تعداد 660 نفر می باشد. از میان آنها با روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسش نامه محقق ساخته، شامل 42 سوال می باشد. به منظور تعیین روایی از نظرات استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسش¬نامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم افزار SPSS معادل 86/0 حاصل گردید. جهت تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش و شناسایی موانع از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که موانع بهره¬گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری شامل شش عامل، ضعف زیرساخت فیزیکی، ضعف زیرساخت مدیریتی، ضعف خدمات پشتیبانی معلمان، عدم آمادگی شناختی معلمان، عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس، و عدم برنامه ریزی درسی فن آورانه و آمادگی فرهنگی معلمان می¬باشند.
خلاصه ماشینی:
"بارهای عاملی حاصل از راهحل عاملی با چرخش واریماکس (عامل دوم) گویههای عامل2: ضعف زیرساخت مدیریتی بارعاملی ضعف در دانش رایانهای مدیر و مسؤولان اداری مدارس کمبود کارکنان نظارتی تخصص ناکافی مدیران در زمینه مدیریت منابع و استفاده از تجهیزات نبود قوانین و مقررات خاص برای استفاده از رایانه کمبود کارگاههای آموزشی نبود سیستم دقیق ارزش یابی از عملکرد معلمان تغییرات زیاد مقررات و سیاستهای مربوط به دوره متوسطه عدم تخصیص بودجه کافی برای تجهیز مدارس 88/0 82/0 82/0 76/0 75/0 70/0 62/0 40/0 با توجه به نتایج حاصل از جدول 4، تعداد 8 گویه با عامل دوم (ضعف زیرساخت مدیریتی) همبستگی و سنخیت دارند.
بارهای عاملی حاصل از راهحل عاملی با چرخش واریماکس (عامل پنجم) گویههای عامل5: عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس بارعاملی ضعف طراحی، اجرا و ارزش یابیمنظمآموزشی در نتیجه ناهماهنگی برنامههایدرسی عدم فرصت لازم جهت تهیه طرح درس مناسب، حجم زیاد دروس و کمبود وقت فقدان انگیزه کافی معلمان برای استفاده از فن آوری آموزش معلمان به شیوه سنتی مقاومت در برابر تغییرات ایجاد شده در روش های تدریس 79/0 78/0 76/0 70/0 66/0 با توجه به نتایج حاصل از جدول 7، تعداد 5 گویه با عامل پنجم (عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس) همبستگی و سنخیت دارند."