چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از رسانه های جمعی (با تاکید بر تلویزیون) با ارتقای سطح سواد زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی درشهر تهران انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف از نوع کاربردی، و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقطع راهنمایی شهر تهران بوده که با توجه به حجم 9899 نفری جامعه پژوهش و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 370 نفر از آنان به عنوان نمونه، از مناطق 19 گانه شهر تهران و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی پرسش نامه با بهره گیری از نظرات کارشناسان محیط زیست و آموزش و پرورش مورد تایید قرارگرفت و پایایی پرسش نامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 79/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه) و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج پژوهش به لحاظ آماری بیان گر آن بود که بین میزان تماشای رسانه های جمعی (با ﺗﺄکید بر تلویزیون) و سطح دانش، نگرش، رفتار و به طورکلی سطح سواد زیست محیطی معلمان رابطه وجود دارد. هم چنین، نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد، با توجه به ضریب همبستگی چندگانه (809/0 =R)، شدت رابطه بین متغیرهای ملاک و متغیر پیش بین بسیار قوی و اثر گذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
امروزه لزوم آموزش زیست محیطی برای ارتقای سطح آگاهی، دانش و نیز تغییر نگرش افراد بر کسی پوشیده و پنهان نیست (North American Association for Environmental Education, 2011).
Knowledge Attitude Behavior Environmental Education آموزشهای زیستمحیطی میتوانند، تأثیر فراوانی در ایجاد انگیزه و افزایش سطح آگاهی، دانش و تغییر نگرش افراد نسبت به مسایل و معضلات مؤثر مانند: بحران انرژی، اتلاف و تخریب منابع طبیعی و افزایش مواد زاید ناشی از توسعه شهرنشینی و صنعتی، آلودگی هوا داشته باشند Lahasaiizadeh, 2006)).
ضریب آلفای کرونباخ سطوح سواد زیست محیطی متغیر مورد بررسی تعداد گویهها ضریب آلفای کرونباخ دانش زیستمحیطی 9 74/0 نگرش زیستمحیطی 9 72/0 رفتار زیستمحیطی 9 74/0 سواد زیستمحیطی 6 83/0 برای بررسی وجود رابطه آماری بین متغیرهای ملاک (دانش، نگرش، رفتار) و بهطور کلی سطح سواد زیستمحیطی معلمان و متغیر پیشبین، میزان تماشای رسانههای جمعی با ﺗﺄکید بر تلویزیون از آزمون همبستگی پیرسون (روشی پارامتری با توزیع نرمال مبتنی بر فرضهای پارامتری معمول) استفاده شده است.
فرضیه اول حاکی از این بود که بین میزان تماشای رسانههای جمعی (با ﺗﺄکید بر تلویزیون) و سطح دانش زیست محیطی معلمان رابطه وجود دارد.
نتایج فرضیه دوم پژوهش حاکی از آن بود که بین میزان تماشای رسانههای جمعی (با ﺗﺄکید بر تلویزیون) و سطح نگرش زیست محیطی معلمان رابطه وجود دارد.
نتایج فرضیه سوم نیز حاکی از این بود که بین میزان تماشای رسانههای جمعی (با ﺗﺄکید برتلویزیون) و سطح رفتار زیست محیطی معلمان رابطه وجود دارد.
در نهایت نتایج فرضیه چهارم حاکی از این بود که بین میزان تماشای رسانههای جمعی (با ﺗﺄکید برتلویزیون) و به طور کلی سطح سواد زیست محیطی معلمان رابطه وجود دارد.