چکیده:
جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرات
سریعی رو به روست.تحول چشمگیر در فن آوری ارتباطات در دو دهه اخیر، موجب بروز تحولاتی ژرف در عرصه دیوان سالاری
گشته و بسیار نیرومندتر از گذشته انتظارات کارگزاران وارباب رجوعان را از منظر زمان، هزینه و روش انجام کارها دگرگون ساخته
است. به دنبال فراگیر شدن این سیستم در محدوده سازمانی، ایجاد روشی مکانیزه برای تبادل الکترونیکی مکاتبات بین سیستم های
مختلف، یک نیاز جدی و اساسی محسوب می شود تا ارتباط بین سازمانی را به شکل مناسب تری فراهم نماید.
ارزش ارتباطات الکترونیکی دسترسی سریع تر آن به اطلاعات نیست، بلکه توانایی آن برای تسهیل ارتباطات و ایجاد تفکر برتر است. با
نگاهی به کاربردهای سیستم ارتباطات الکترونیک، مشخص می شود که تاکنون اتوماسیون اداری و روابط عمومی الکترونیک بیشترین
کاربرد را در بخش ارتباطات الکترونیک در سازمان ها داشته است و این سیستم اکثر حوزه های ارتباطی سازمان را در برگرفته و
متحول می کند. هدف از این پژوهش تعیین نقش ارتباطات الکترونیک برفرآیند ارتباطات سازمانی می باشد. این پژوهش شامل یک
فرض اصلی و 8 فرض فرعی می باشد.جامعه آماری در این تحقیق کارمندان سازمان بازرسی شهرداری تهران به تعداد 300 نفر هستند،
که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. البته تعداد 20 نفر به علت عدم استفاده از ارتباطات الکترونیک در این پژوهش
قرار نگرفته اند. روش پژوهش پیمایشی است، از ابزار پرسش نامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است برای افزایش روایی و
اعتبار پرسش نامه، ابتدا تعدادی پرسش نامه توزیع گردید و ابهامات مربوط با پرسش ها مشخص شد، بدین ترتیب تعدادی از پرسش ها
حذف و تعدادی جایگزین شد و در نهایت بعد از شفاف شدن و رفع ابهام پرسش نامه نهایی تهیه و توزیع گردید . از آنجا که
پرسش نامه این پژوهش بر اساس رتبه بندی مقیاس لیکرت طراحی شده است، برای بررسی اعتبار و همسانی درونی آن از ضریب
آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ 0.86 می باشد که نشانگر اعتبار پرسش نامه می باشد.
با توجه به نتایج تحقیق مشاهده می شود که ارتباطات الکترونیک بر ابعاد ارتباطات سازمانی تاثیرگذار است. این تاثیر بیشتر در افزایش
حوزه روابط انسانی در سازمان، افزایش بهره وری کارکنان، کاهش تنش در محیط کار، تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر، کاه ش
بوروکراسی اداری و سلسله مراتب سازمانی مشاهده می شود. همچنین استفاده از ارتباطات الکترونیک در کاهش زمان تبادل اطلاعات
و دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی نقش عمده ای داشته است و نیز در ایجاد کانال های جدید ارتباطی موفق عمل کرده است .
پیش گیری از برخی ارتباطات غیر ضروری در هنگام فعالیت و کاهش تنش در محیط کار از دیگر نتایج بکارگیری ارتباطات
الکترونیک درسازمان ها است.
Nowadays, there are vast changes in communications world. All the organizations are facing to rapid of changes in the
information and electronic communications age. To become pervasive in the system and organizational boundaries, creating
mechanized method for the electronic exchange of correspondence between different systems, is a serious need to provide a
better relationship between organizational forms. Value of electronic communication faster access to information, but its
ability to facilitate communication and thinking is superior. With a view to applications in the electronic communications
system, is characterized by ever greater use of electronic public relations office automation and electronic communication in
organizations in the sector have Most areas in the communication system is derived and transformed. The aim of this study is
to determine the role of electronic communications for process organizational communication.
The method of research is survey method. This study includes one main hypothesis and 8
sub-hypothesis. The research apply questionnaire for data collection. Populations in this study are 300 employees of the
Tehran municipal inspection, which were to be recruited. The 20 patients in this study have not been due to use of electronic
communications. Method is survey and questionnaire is used for data gathering. The sample of study is all teachers who
studies in e-learning center in abroad. To increase the validity and credibility of the questionnaire, the questionnaires were
distributed and a number of uncertainties associated with specific questions thus a number of questions were deleted and
replased in a number of transparency and demystification of the final questionnaire was prepared and distributed. The ranking
is based on the Likert scale questionnaire was designed to check its validity and internal consistency of Cronbach's alpha
coefficient was used. Cronbach's alpha of 0.86 indicates that the questionnaire is valid. With respect to the results seen that
the dimensions of electronic communication, organizational communication is effective. This effect increased further in the
field of human relations in the organization, increase employee productivity, reduce stress in the workplace, trained and
skilled human resources efficiently, reduce organizational costs, reduce administrative bureaucracy and hierarchy of the
organization and administration of health promotion is seen. The use of electronic communications in the time of exchange of
information and easy access to information resources and also has a major role in creating new channels of communication
have been successful. Prevent some unnecessary communication when other results of operations and reduce stress at work is
the use of electronic communications in organizations.