چکیده:
هویت اسلامی نوعی هویت جمعی است که بین فردوجامعه ارتباط برقرار می کند وبیان می کند که بین اینکه چگونه خودم راببینم
بااینکه دیگران چگونه من را می بینند ارتباط برقرارسازد. جهانی شدن ناظربه وضعیت طبیعی وغیرارادی می باشد که بربستر شرایط
جهانی جدیدوتکنولوژی ارتباطات شکل می گیرددرواقع جهانی شدن موجب تقویت اعتقادات وهویت اسلامی شده است زیرا جهانی
شدن هویت های قومی،سرزمینی،ملی و... را تضعیف می کنداما نیازبه بازیابی هویت، انسانها رابه سوی هویت دینی جذب می کند.نتیجه
اینکه هرچه جهانی شدن بیشتر وگسترده تر شده است هویت اسلامی بالاخص درمیان کشورهای اسلامی بیشترنمود پیدا کرده است.این
موضوع حداقل ازتحلیل میزان اعتقادات مذهبی افراددردهه 80 که مربوط به نگرش ایرانیان به مذهب می باشد بدست می آید . هویت
اسلامی به دیگران بایک نگاه می نگرد و ابزاراصلی خودرا دین واعتقادات دینی می بیند؛ اما جهانی شدن همه را بانگاه غربی می نگرد
وابزار مورداستفاده اش را فضای مجازی قرارداده است که بالطبع میزان دسترسی به این فضا در عصرارتباطات حاکی از نابرابری است .
به دنبال این نابرابری عدم دسترسی یکسان به اطلاعات نیز بروزوظهورمی یابد.بدین منظور طرح موضوع جهانی شدن (عام ) به نوعی
تداعی کننده جهانی سازی یا همان غربی سازی است (خاص کل) که درپی محو تمام حائل های پیش روی خوداست ازجمله هویتها
وبالاخص هویت اسلامی.
Islamic identity is a kind of collective identity that establishes a connection between the individuals and the society. It can
also establish a connection between two other issues: How I see myself and how others see me. Globalization can be
perceived as a natural and automatic situation which takes shape based on modern global conditions and communication
technologies. In reality, globalization has led to the strengthening of Islamic beliefs and identity because globalization
weakens ethnical, territorial and national identities. Furthermore, the need for regaining identity attracts individuals to
religious identity. Consequently, the more globalization has spread, the more Islamic identity has appeared outstanding,
especially among Islamic countries. This issue can be perceived by investigating the individuals’ religious beliefs in 80s
(solar calendar) which is about Iranian people’s views toward religion. Islamic identity has the same view toward individuals
and its main tool is religion and religious beliefs, but globalization views individuals from the standpoint of Western
philosophy and has chosen cyberspace as its main tool. Naturally the extent to which the cyberspace is available in the age of
communications indicates the extent of inequity. This inequity leads to the lack of fair availability to information for
everybody. Thus, putting forth the issue of globalization (the general concept) brings globalization (the specific concept) or
westernization to mind which is about to eliminate all the obstacles in its way including identities, and especially Islamic
identity.