چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مشخص کردن میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسیارشد و دکتری) دانشگاه تهران از تلفن همراه جهت مقاصد آموزشی و عمومی میباشد. جهت نیل به این هدف، با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی به بررسی دیدگاههای دانشجویان پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل 12933 نفر از دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری دانشگاه تهران بودند که از این شمار، تعداد 516 دانشجو بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن توسط استادان و متخصصان آموزش الکترونیکی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنف، تحلیل واریانس یکراهه، و کروسکال ـ الیس در نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد، میزان استفاده دانشجویان از قابلیتها و امکانات تلفن همراه جهت مقاصد عمومی و آموزشی، کمتر از مقدار متوسط بوده است و تنها در بعضی از قابلیتها نظیر؛ فایل صوتی، اس ام اس (پیام متنی) و مکالمه جهت مقاصد عمومی این مقدار بیش از متوسط بوده است. دیگر یافتهها نشان داد، استفاده عمومی از تلفن همراه بر اساس مقاطع و رشتههای تحصیلی دانشجویان دارای تفاوت معناداری است، ولی در هیچکدام از زیرگروههای تحصیلی در استفاده از قابلیتها و امکانات تلفن همراه برای مقاصد آموزشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین، لازم است که استادان، جهت تشویق بیشتر جامعه دانشجویی به استفاده از فنآوریهای سیار برای مقاصد آموزشی به تغییر در رویکردهای سنتی خود در فرآیند یاددهی- یادگیری مبادرت ورزند.
خلاصه ماشینی:
"آیا تفاوت معنیداری بین استفاده دانشجویان دانشگاه تهران به تفکیک مقطع و رشته تحصیلی از قابلیتها و امکانات تلفن همراه برای مقاصد آموزشی وجود دارد؟ روش از آنجا که این پژوهش به منظور دستیابی به نتایج عملی صورت گرفته، کاربردی است و با توجه به اینکه به دنبال بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از تلفن همراه در جهت مقاصد آموزشی است، روش انجام آن توصیفی از نوع پیمایشی است.
یافتهها سؤال اول پژوهش: میزان استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران از قابلیتها و امکانات تلفن همراه برای مقاصد عمومی چهقدر است؟ همانطور که یافتههای جدول 2، نشان میدهد، میانگین کل به دست آمده به جز در سه قابلیت فایل صوتی، اس ام اس و مکالمه، در بقیه قابلیتها و امکانات تلفن همراه، از میانگین فرضی طیف لیکرت کمتر است.
در توجیه این یافتهها میتوان گفت، دلایل بیشماری وجود دارد که باعث شده تا دانشجویان از قابلیتها و امکانات تلفن همراه در جهت مقاصد عمومی و آموزشی کمتر استفاده کنند، که از جمله آنها میتوان به مواردی از قبیل؛ طول عمر ناکافی باتریها و قابلیت پردازش ضعیف تلفنهای همراه، پهنای باند محدود، اندازه کوچک صفحه نمایش 1 و کلیدهای فنآوریهای مورد استفاده آن، وجود استانداردهای متفاوت در صفحات نمایش، محدودیت در کاربرد نرمافزارها و محتواها، چالشهای مربوط به یادگیری نحوه استفاده از وسایل و ابزارهای سیار، عدم حمایت از فرآیند یادگیری در محیطهای مختلف یادگیری، تفاوتهای مفهومی بین یادگیری الکترونیکی و یادگیری سیار و اشتباه گرفتن این دو با یکدیگر و عدم امنیت اطلاعات شخصی و خصوصی، اشاره کرد (Barzegar et al."