چکیده:
The present study examined the effectiveness of ‘none of the above’ (NOTA) as a test alternative in multiple- choice items.It intended to estimate item fit, item difficulty, itemdiscrimination, guess factor of such a choice and the reliability of the whole test. To this end, the researchersselected five passages of reading section of the Cambridge Key English Test known as KET (2010) and developed a parallel form of that test; test one did not include NOTA, whereas the second test, administered two weeks later, included NOTA. The two tests, 32 items each, were given to 142 high-school third graders. The results, analyzed through 3-parameter logistic model of item response theory (IRT), revealed that multiple-choice questions including the alternative NOTA were easier than their counterparts. In addition, NOTA option did not threaten item fit and item discrimination but increased the guess factor, which, in turn may threaten the reliability and validity of the test.
خلاصه ماشینی:
"در واقع در زمانی که هنوز با وجود نظریههای کاربردی در روانشناسی یادگیری و آموزش، روی کار آمدن روشهای نوین تدریس و افزایش آگاهی از جریان یادگیری، انگیزش، پیشرفت تحصیلی، ویژگیهای شخصیتی موثر در یادگیری و امثال آن در عرصههای علمی هنوز شاهد دانشآموزان بیشماری هستیم که یا دچار بیرغبتی تحصیلی، اضطراب ناشی از آزمون و در نتیجه آن افت و شکست تحصیلی شدهاند و یا در معرض این تهدید قرار دارند بنابراین شناسایی تأثیر آموزش سخترویی بر متغیرهایی همچون اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی به برنامهریزان، فرصت میدهد تا با بازنگری در اهداف آموزش و پرورش و تحلیل صحیح اهداف بر مبنای علاقهها، استعدادها و ظرفیت شخصیتی دانشآموزان و با توجه به نیازهای جامعه به برنامهریزی درسی بپردازد.
بنابراین سؤال اصلی در پژوهش حاضر این خواهد بود که "آیا آموزش سخترویی بر اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی تأثیر دارد؟" روش پژوهش این پژوهش با توجه به هدف در زمره پژوهشهای کاربردی، با توجه به نوع دادهها کمی و با توجه به ماهیت و نوع مطالعه در ردیف پژوهشهای نیمه آزمایشی و براساس طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است.
در تبیین فرضیه فوق میتوان چنین گفت: ویژگی سرسختی، نگرش درونی خاصی را در فرد به وجود میآورد که شیوه رویا رویی افراد با مسائل مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث میشود که فرد فشارهای روانی را به صورت واقعبینانه و با بلند نظری مورد توجه قرار دهد، همچنین افرادی که دارای این ویژگی هستند معمولا بر زندگی خود کنترل بیشتری احساس میکنند، نسبت به آنچه انجام میدهند تعلق خاطر بیشتری دارند، و در قبال عقاید و تغییرات جدید پذیرا هستند.
Relationship between psychological hardiness, life satisfaction and hope with academic performance of pre-university female students."