چکیده:
بر اساس نظریات متخصصان مدیریت، راز بقا و موفقیت سازمانهای امروزی در ایجاد، حفظ و تداوم مزیت رقابتی نهفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر متغیری در حوزه داراییهای نامشهود، به نام معنویت سازمانی بر خلق مزیت رقابتی پایدار است که وسعت تأثیرگذاری آن بر ویژگیها و خصوصیات منابع انسانی و پیامدهای آن در سازمان به اثبات رسیده است. پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی بوده و ازنظر گردآوری دادهها جزء تحقیقات توصیفی/ همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه معنویت سازمانی بر اساس مدل میلیمن و پرسشنامه محقق ساخته مزیت رقابتی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان شعب بانک مسکن شهرستان تبریز به تعداد 37 شعبه تشکیل دادهاند. با استفاده از فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95% حجم نمونه آماری 170 نفر مشخص گردید که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار AMOS 21 نشان داد معنویت سازمانی با ضریب تشخیص 44 درصد تبیینکننده مزیت رقابتی پایدار است. بنابراین بانک مسکن میبایست نسبت به ارتقاء معنویت سازمانی و مؤلفههای آن، بهویژه همسویی ارزشها، استراتژیهای مناسبی اتخاذ نماید.
خلاصه ماشینی:
"هـدف از انجام دادن این پژوهش ، بررسی اثر متغیر معنویت سازمانی در حوزة داراییهای نامشهود، بر خلق مزیت رقابتی پایدار است کـه وسـعت تأثیرگذاری آن بر ویژگیها و خصوصیت های منابع انسانی و پیامدهای آن در سازمان ثابت شده است .
Milliman et al، یزدانی و همکاران ، ١٣٨٩؛ افزایش رضایت شغلی سیدجوادین و همکاران ، ١٣٨٤ ١٩٩٩ ,Freshman؛ مقیمی و همکاران ، ١٣٨٦ افزایش خلاقیت ٢٠٠٣ ,Zamour &Claude ؛ جمشیدی قهفرخی و حیاتی، ١٣٩٢؛ & Duchon افزایش بهره وری Plowman, 2005 / مدل مفهومی پژوهش با تکیه بر نظریۀ منبع محور و با توجه به نتایج پژوهش های انجام گرفته در حوزة معنویت سـازمانی و استدلال های بیان شده در حوزة سرمایه های نامشـهود یعنـی پیامـدهای معنویـت سـازمانی ، مـدل مفهومی پژوهش طراحی شد.
پیشینه و منابع موجود نیز نشان میدهد بـه موضـوع نقـش معنویـت سازمانی در خلق مزیت رقابتی توجه نشده است و هیچ یک از پژوهش های موجود رابطۀ مستقیم و غیرمستقیم بین این دو متغیر را بررسی نکرده اند؛ لذا بر اساس مبـانی نظـری و تجربـی، و روابـط مفهومی، انتظار است معنویت سازمانی در خلق مزیت رقـابتی پایـدار نقشـی مثبـت داشـته باشـد.
در واقـع ، بـر اساس نتایج تحقیق ، معنویت سازمانی به بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، تعهـد سازمانی، خلاقیت و بهره وری کارکنان بانک مسکن منجر شده است که این عوامل هم بـر اسـاس نظریۀ منبع محور، عامل خلق مزیت رقـابتی پایدارنـد."