چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی و تبین مدیریت دانش و رابطه آن با عملکرد سازمانی درصنعت هتلداری می باشد. دانش با ارزش ترین و استراتژیک ترین منبع برای هتل ها و عملکرد سازمانی نیز از اجزای کلیدی دست یابی به موفقیت و برتری آنها می باشد. بنابراین شناخت رابطه آنها حائز اهمیت می باشد. در این پژوهش برای مدیریت دانش از مدل عمومی دانش و برای ارزیابی عملکرد از مدل EFQM استفاده شده است.متغیرهای مستقل این پژوهش شامل: مدیریت دانش، خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش و متغیرهای وابسته شامل: عملکرد سازمانی، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد می باشد. روش تحقیق ، توصیفی و ازنوع پیمایشی است. جامعه آماری 140 مدیرو سرپرست ارشد بخش های مختلف هتل های 4 و 5 بوده اند که ازبین آنها 103 نفر به عنوان نمونه دردسترس انتخاب گردید.ابزار به کار رفته دراین پژوهش دو پرسش نامه می باشد که بر اساس طیف لیکرت می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکردسازمانی از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون خطی استفاده شد.یافته های تحقیق موید الگوی مفهومی پیشنهادی تحقیق است. یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین همبستگی میان رابطه مدیریت دانش و نتایج کارکنان و بکارگیری دانش و عملکرد سازمانی می باشد و متغیر مدیریت دانش بر نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد تاثیر مستقیم و معناداری داردو هم چنین متغیرهای خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش بر عملکردسازمانی تاثیر مستقیم و معنادار دارد. درمجموع از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش می توان نتیجه گرفت مدیریت دانش با تاثیر خود برروی هتل ها منجر به بهبود عملکرد سازمانی آنها می شود.
This paper aims to analyze and explain the knowledge management and its relationship with organizational performance in the hotel industry. Knowledge is the most valuable and most strategic resource for hotels; and organizational performance is the key component to success achievement and superiority; therefore، their relationship is highly important. In this study we have used a general model of knowledge for knowledge management and EFQM model for evaluating the organizational performance. The independent variables for this study include: knowledge management، knowledge creation، knowledge storage، knowledge sharing، and knowledge application; Associated dependent variables are organizational performance، customer results، employee results، society results and key performance results. The Research method is descriptive and analytic survey. The statistical population included 140 directors and senior managers of the various parts of 4 and 5 star hotels out of which 103 people were selected for the sample. The tools applied in this study were two questionnaires based on Lickert spectrum. Data analyses were performed at two levels، descriptive and inferential statistics. For analysis of the relationship between knowledge management and Organizational performance، structural equation modeling and linear regression tests were operated. Research findings confirm the proposed conceptual model of research. The results also revealed that the most correlation lies between Knowledge management and employee results، and also the variable of Knowledge management has direct and significant effect on all organizational performance variables. Altogether، it can be concluded that the data Knowledge management with its effect on hotels، causes the improvement of their organizational performance.
خلاصه ماشینی:
"). عملکرد سازمانی ، توانایی سازمان در استفاده موثر از منابع و تولید ستاده های پایدار با درنظر گرفتن اهداف مربوط به ذی نفعان ، تعبیر می شودکه دراین مورد خاص ، منظور این است که تا چه اندازه مدیریت دانش در هتل های ٤ و ٥ ستاره شهرتهران در استفاده از منابع و تحقق اهداف از پیش تعیین شده موفق عمل کرده اند و توانسته اند عملکرد سازمانی خود را افزایش دهند.
با توجه به اینکه مدیریت دانش در صنعت هتلداری ایران موضوعی نو و بدیع می باشد و دانش تنها منبعی است که مشکل است ، تقلید و کپی شود، هتل های دارای مدیریت دانش می توانند با به کارگیری آن در فناوری ، محصولات و خدمات خود منجر به خلاقیت ، نوآوری و توسعه برتری رقابتی شوند واین امر ضرورت دارد تا هتل های کشورمان با این موضوع آشنا شده و ، برای مجهز شدن در عرصه رقابت منطقه ای و جهانی بهره مند شوند و عملکرد سازمانی خود را به حداکثر برسانند.
مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل بوده و به چالش های اخیر برای افزایش کارایی و بهبود اثربخشی فرایندهای تجاری محور، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد و نیاز به آن ، از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار عنصری مهم تلقی می شود(٢٠٠١,Grover &Davenport )."