چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب امتحان دانشآموزان شهرستان
ساوه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان ساوه میباشد
که نمونهای به حجم 49 نفر و با روش تصادفی خوشهای در قالب گروه آزمایش و گواه از بین
دانشآموزان راهنمایی شهرستان ساوه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده تحقیق آزمون اضطراب امتحان
اسپیلبرگر میباشد. روش تحقیق به صورت شبه تجربی است که با دو گروه تجربی و گواه و طرح پیش
آزمون و پس آزمون با متغیر مستقل آموزش ذهن آگاهی اجرا گردید. فرضیهها با آزمون تحلیل
کوواریانس تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش روش ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان
موثر میباشد. همچنین آموزش این روش بر مولفه هیجانی و شناختی اضطراب نیز موثر میباشد.
خلاصه ماشینی:
"کارلسون و همکارن نیز به پیشرفت های قابل توجهی در کیفیت زندگی، نشانگان استرس و کیفیت خواب در بیماران مبتلا به سرطان سینه و پروستات بعد از دریافت برنامه کاهش استرس ذهن آگاهی مدار دست یافتند(کارلسون، اسپکا، پاتل، پودی،2003) از پژوهشهای دیگری که روی بررسی اثر بخشی سایر روشها در درمان اضطراب امتحان پرداخته اند می توان به مطالعات ابوالقاسمی و همکاران(1383) هایس و زیجاکوفسکی( به نقل از هایس و ویلسون، 2003) و هایس و ویلسون (2003) روی اثر بخشی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی برای درمان اضطراب امتحان، و پژوهش بیابانگرد (1387) روی اثر بخشی شناخت درمانی، خود آموزی، درمان چند وجهی لازاروس و عقلانی- عاطفی الیس در کاهش اضطراب امتحان استناد کرد (نقل از بیرامی و عبدی، 1388).
بحث و نتیجه گیری در بحث و بررسی نتایج حاصل با نتایج پژوهش های پیشین ملاحظه می گردد که نتایج به دست آمده از این پژوهش با نتایج (تیزدل و همکاران، 2000)، (ما و تیزدل 2004)، (کابات زین،2003)، مرداک (به نقل از سمپله و همکاران،2005)، (بروئن و رین، 2003)، (زیدان، جانسون، دایموند، دیوید، کولکاسیان،2010)، (بوالمیجر، پرنگر، تال، گویج پرس،2010)، (گولدین، گروس،2010)، (ایوان، فراندو، فیندلر، استوول، اسمارت، هاگلین،2008)، (کاویانی، جواهری، بحیرانی،1384)، (کارداسیوتو، 2005)، (گریسون، برینارد، ریسونز ویگ، 2001)، (کارلسون، اسپکا، پاتل، پودی،2003)، ابوالقاسمی و همکاران(1383) هایس و زیجاکوفسکی (به نقل از هایس، 2003)، بیابانگرد (1387)، موسویان، مرادی، میرزایی، شیدفر، محمودی کهریز، طاهری(1389)، کاویانی، جواهری، بحیرایی(1384)، بیرامی و عبدی(1388)، (آذرگون، کجباف، مولوی، عابدی(1388) و نریمانی، آریاپورن، ابوالقاسمی، احدی (1389) همسو می باشد."