چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی در مقاطع اول و دوم ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان مقاطع اول و دوم ابتدایی مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی می باشد. نمونه آماری پژوهش نیز که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند شامل 1400 دانش آموز و 56 کلاس می باشند که در مجموع از 9 شهرستان استان (نواحی پنجگانه شهرستان تبریز، میانه، اهر، مرند، هشترود، عجب شیر، کلیبر، مراغه، هریس ) انتخاب شدند. داده های گردآوری شده با استفاده از آماره های توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و آزمون t تک نمونه تحلیل شدند. نتایج تحلیل بیانگر اینست که میانگین متغیرهای یاددهی- یادگیری، ارائه بازخوردهای توصیفی، حذف ملاک بیست گرایی، حذف امتحانات پایانی و جایگزیی ارزشیابی تکوینی، حذف آزمون های مداد- کاغذی و جایگزینی پوشه کار و بهداشت روانی در نمونه پژوهش به طور معنی داری بیشتر از میانگین نظری جامعه است و اهداف ارزشیابی توصیفی در حد نسبتا مطلوبی تحقق یافته اند.
خلاصه ماشینی:
"برای آزمون معناداری بازخوردهای توصیفی در نمونه تحقیق از آزمون t تک نمونه بهره گرفته شد و نمره 5/12 به عنوان میانگین نظری جامعه در نظر گرفته شد: جدول(4): آزمون t تک نمونه متغیر حذف ملاک بیست گرایی گروهها تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای استاندارد درجه آزادی T محاسبهشده سطح معناداری دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی 56 05/17 88/4 665/0 55 599/7 000/0 چون 599/7= t به دست آمد که در سطح 000/0 با درجه آزادی (55) معنادار میباشد میتوان قضاوت نمود که میانگین حذف ملاک بیست گرایی معنیدار میباشد و با توجه به مقایسه میانگین با مقدار آزمون مشخص میگردد که میانگین حذف ملاک بیست گرایی بیشتر از مقدار آزمون است.
برای آزمون معناداری جایگزینی ارزشیابی تکوینی بهجای ارزشیابی پایانی در نمونه تحقیق از آزمون t تک نمونه بهره گرفته شد و نمره 5/12 به عنوان میانگین نظری جامعه در نظر گرفته شد: جدول(5): آزمون t تک نمونه متغیر جایگزینی ارزشیابی تکوینی بهجای ارزشیابی پایانی گروهها تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای استاندارد درجه آزادی T محاسبهشده سطح معناداری دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی 56 51/16 32/5 712/0 55 34/6 000/0 چون 34/6= t به دست آمد که در سطح 000/0 با درجه آزادی (55) معنادار میباشد میتوان قضاوت نمود که میانگین جایگزینی ارزشیابی تکوینی بهجای ارزشیابی پایانی معنیدار میباشد و با توجه به مقایسه میانگین با مقدار آزمون مشخص میگردد که میانگین جایگزینی ارزشیابی تکوینی بهجای ارزشیابی پایانی بیشتر از مقدار آزمون است."