چکیده:
امروزه توجه به عواملی که موجب افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان ها میشوند، همواره شایان توجه بوده است . به نظر میرسد یکی از عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی در سازمان های فرهنگی، نگرش هـای سازمانی است که میتواند نقش قابل ملاحظه ای را در ایجاد تمایل یـا عـدم تمایـل بـه کـارآفرینی در سازمان ایفا کند. هدف از این پژوهش حاضر بررسی رابطه تعهـد سـازمانی و گـرایش کا آفرینانـه در سازمان های فرهنگی - هنری است . به این منظور روش اجرای تحقیق از نـوع توصـیفی – همبسـتگی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان سازمان رفاهی تفریحی شهرداری و حـوزه هنـری اصفهان است . نمونه آماری به تعداد ٩١ نفر میباشند که از جامعه فوق بـه صـورت تصـادف انتخـاب شده اند و با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز جمـع آوری شـده اسـت . پایـایی پرسشـنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن و مییر با آلفـای کرونبـاخ ٠/٧٦ و پایـایی پرسشـنامه اسـتاندارد گـرایش کارآفرینانه لامپکین و دس با آلفای کرونباخ ٠/٩ محاسبه شده اسـت کـه از اعتمـاد بـالایی برخـوردار میباشند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد تعهد عاطفی و تعهـد مستمر با ابعاد گرایش کارآفرینانه وجود دارد. لیکن رابطه معنـاداری بـین تعهـد هنجـاری بـا گـرایش کارآفرینانه وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
مییر و آلن (١٩٩٣) تعهد سازمانی را از سه جنبه ، تعهد عـاطفی شـامل وابسـتگی عـاطف کارکنان به تعیین هویت با سازمان و درگیر شدن در فعالیت های سـازمان بـا داشـتن احسـاس مثبت است ؛ تعهد هنجاری مجموعه فشارهای هنجاری درونی شده برای عمل کردن به روشی است که فرد اعتقاد دارد از نظر اخلاقی صحیح است و تعهد مستمر که در این نوع تعهـد فـرد به علت بالا بودن هزینه های ناشی از ترک سازمان به سازمان متعهد میماند.
Covin & Slevin گرایش کارآفرینانه که در جامع ترین حالت ، شامل پنج بعد (خطرپذیری، نوآوری، پیشگامی، رقابت تهاجمی و استقلال طلبی) میباشد، مربوط به آگاهی و هوشیاری شرکت ها در مواجهه با فناوریهای جدید است ، به طوری که آنها را از روند بازار آگاه میکند و به شرکت ها در جهت شناسایی فرصت ها و راه اندازی فعالیت های اقتصادی کمک مـیکنـد (لامپکـین ، کوگلایسـر و اشنایدر١، ٢٠٠٩: ٤٧).
جدول ٣ ضریب همبستگی بین تعهد سازمانی و مؤلفه های آن با گرایش کارآفرینانه متغیر ملاک گرایش کارآفرینانه شاخص آماری متغیر پیش بین ضریب همبستگی مجذور ضریب همبستگی سطح معناداری تعهد سازمانی /453** 0/205 0/001 تعهد عاطفی /427** 0/182 0/001 تعهد مستمر 0/259* 0/067 0/014 تعهد هنجاری 0/254* 0/065 0/016 یافته های جدول ٣ نشان میدهد که ضریب همبستگی بین تعهد سازمانی و مؤلفه های آن با گرایش کارآفرینانه معنادار است ، به این معنـا کـه بـین تعهـد سـازمانی بـا گـرای کارآفرینانـه (٠٤٥٣=r) رابطه معنادار وجود دارد.