چکیده:
توسعه تامین کنندگان به فعالیت های شرکت خریدار برای بهبـود عملکـرد تـامین کننـده در حـوزه هـای کیفیت ، هزینه ، زمان سفارش تا تحویل ، خدمات ، قابلیـت اطمینـان و یـا ارت ـای سـطح دانـش تولیـد تامین کنندگان اشاره دارد که به طور مثبت بر عملکرد عملیـاتی و تجـاری شـرکت هـای خریـدار تـاثیر میگذارد. تحقیق حاضر به اولویت بندی استراتژیهای توسـعه تـامین کننـدگان شـامل ارتقـای سیسـتم کیفیت تامین کنندگان ، تبادل اطلاعات با تامین کنندگان در حوزه های کیفی، بهبود فرایند تامین کننـدگان ، افزایش بهره وری تامین کنندگان و مشارکت در توسعه محصول تامین کنندگان با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تکنیک های فرایند تحلیل شبکه ای و دیمتل تجدید نظر شده پرداختـه اسـت . جامعـه آمـاری تحقیق شرکت های ریخته گری تولیدکننده قطعات خودرو در ایران هستند که بیش از ٢٠٠ نفـر نیـروی انسانی دارند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که چشم انداز مالی (٠/٥٤١٧) مهم ترین و چشم انـداز یادگیری و رشد (٠/٠٦٨٨) کم اهمیت ترین بعد در بهبود عملکرد سازمان بـوده و تبـادل اطلاعـات بـا تامین کنندگان در حوزه های کیفی (٠/٣٠) و افزایش بهره وری تامین کنندگان (٠/١١) به ترتیب مهم تـرین و کم اهمیت ترین استراتژی در توسعه تامین کنندگان محسوب میشوند.
خلاصه ماشینی:
تحقیق حاضر به اولویت بندی استراتژیهای توسـعه تـأمین کننـدگان شـامل ارتقـای سیسـتم کیفیت تأمین کنندگان ، تبادل اطلاعات با تأمین کنندگان در حوزه های کیفی، بهبود فرایند تأمین کننـدگان ، افزایش بهره وری تأمین کنندگان و مشارکت در توسعه محصول تأمین کنندگان با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تکنیک های فرایند تحلیل شبکه ای و دیمتل تجدید نظر شده پرداختـه اسـت .
با توجه به مسئله فوق سؤال های تحقیق را میتوان بـه شرح زیر فهرست نمود: ١- برترین استراتژی برای بهبود عملکرد سازمان (ارتقای شاخص های فراینـدهای داخلـی سازمان ، یادگیری و رشد، مشتری و مالی) در شرکت هـای ریختـه گـر ی بـا توجـه بـه ابعـاد و توانمندسازهای عملکردی کدام است ؟ ٢- درجه اهمیت ابعاد عملکردی سازمان در شرکت های ریخته گری چگونه است ؟ ٣- درجه اهمیت توانمندسازهای عملکردی سازمان در شرکت های ریخته گری چگونه است ؟ برای پاسخ به سؤالات مزبور، در این مقاله ابتدا استراتژیهای توسعه تأمین کننـدگان شـامل ارتقای سیستم کیفیت تأمین کنندگان ، تبادل اطلاعات با تأمین کنندگان در حوزه های کیفی، بهبود فراینـد تـأمین کننـدگان ، افـزایش بهـره وری تـأمین کننـدگان و مشـارکت در توسـعه محصـول 1 تأمین کنندگان و سپس مؤلفه های عملکردی سازمان ها مطابق با رویکرد کارت امتیازی متوازن ، 2 معرفی شده و در ادامه استراتژیهای توسعه تأمین کنندگان با تکنیک های فرایند تحلیل شـبکه و دیمتل تجدید نظر شده ٣ اولویت بندی خواهند شد.
اما تحقیق حاضر از تکنیک های فرایند تحلیل شبکه ای و دیمتل تجدیـد نظر شده برای اولویت بندی استراتژیهای توسعه تأمین کنندگان استفاده کرده است .