چکیده:
در دهه های اخیر تحقیقات زیادی درخصوص ارتباط سرمایه اجتماعی با رشـد و توسـعه اقتصـادی در سطح جوامع به وسیله دانشمندانی چون بوردیو، کلمن و پوتنام صورت گرفته است . در همین راستا این مساله مطرح شد که این شکل از سرمایه چه تاثیری بر عملکرد سازمانهای تولیدی و صـنعتی خواهـد داشت . هدف: هدف این تحقیق کشف و ارائه الگوی اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر عملکرد شـرکت هـای فعال در صنعت ،به خصوص صنعت خودرو در ایران بوده است . روش تحقیق : در تحقیق حاضر که از نوع توسعه ای محسوب می شود، سرمایه اجتماعی ١٢ شرکت فعال در صنعت ساخت قطعات خودرو (تابعه گروه صنعتی ایرانخودرو) به روش پیمایش مقطعـی بـا ابزار پرسشـنامه انـدازهگیـری و بـه منظـور سـنجش عملکـرد ایـن شـرکت هـا نیـز از نتـایج ارزیـابی صورتپذیرفته براساس خود ارزیابی مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا استفاده شد. در نهایت نیز همبستگی میان متغیرهای سرمایه اجتماعی و عملکرد سازمان هم با استفاده از تحلیـل رگرسـیون و هـم در قالـب الگویی جامع براساس مدلسازی معادلات ساختاری ارزیابی شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یافته هایتحقیق : براساس اطلاعات به دست آمده از تحقیق حاضر، این نتیجه حاصل شد که عملکرد سازمان های مورد مطالعه تابعی از سرمایه اجتماعی این سازمانها است و متغیرهـای شـبکه اجتمـاعی ، اعتماد و هنجارهای مشترک در سازمان بر عملکرد سازمان از مناظر مختلف (مشتریان، کارکنان، جامعـه و نتایج کلیدی عملکرد) اثرگذار بودهاند.
خلاصه ماشینی:
com یافته هایتحقیق : براساس اطلاعات به دست آمده از تحقیق حاضر، این نتیجه حاصل شد که عملکرد سازمان های مورد مطالعه تابعی از سرمایه اجتماعی این سازمانها است و متغیرهـای شـبکه اجتمـاعی ، اعتماد و هنجارهای مشترک در سازمان بر عملکرد سازمان از مناظر مختلف (مشتریان، کارکنان، جامعـه و نتایج کلیدی عملکرد) اثرگذار بودهاند.
Brookings کتابخانه ای و میدانی ، به این سؤال پاسخ داده شود که سرمایه اجتماعی چه تأثیری بـر عملکـرد سازمان (به خصوص سازمانهای تولیدی و صنعتی کشور) دارد؟ ٢- سرمایه اجتماعی در فرهنگ واژگان سیاسی بریتانیکا، در تعریف سرمایه اجتماعی آمده است : «سرمایه اجتمـاعی به شبکه های اجتماعی ، سیستم های روابط متقابل ، مجموعه ای از هنجارها یا سطوح اعتماد میـان افراد یا گروه ها گفته می شود که امکان استفاده از منابع یکدیگر را برای اعضـا فـراهم مـی کنـد.
براساس آنچه که در حوزه نظری سرمایه اجتماعی در این بخـش بیـان شـد، بـا توجـه بـه نظرات پوتنام، بوردیو، بیکر ، کلمن و مدلهای ارائه شده به وسـیله ایشـان، در ایـن مقالـه سـه عامل به عنوان ابعاد اصلی تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته اند که عبارتنـد از شبکه اجتماعی ، اعتماد متقابل و هـم چنـین هنجارهـای مشـترک تعامـل و همکـاری کـه در حقیقت تقویت کننده ارتباطات متقابل و اعتماد در سازمان هستند.
; Social capital and leadership development; Leadership & Organization Development Journal, Vol. 30, No. 2.