چکیده:
این مقاله با هدف طراحی و تبیین مدل توانمندسازی و شایستگی حرفـه ای انجـام شـده اسـت . مولفـه توانمندسازی براساس مدل باون و لاولر و مولفه شایستگی حرفـه ای براسـاس رویکـرد دیکـوم مـورد سنجش قرار گرفت . از این رو متناسب با هدف مقاله ، مدل مفهومی تحقیق به شکل ارتباط میـان ابعـاد توانمندسازی و شایستگی حرفه ای تبیین شده است . جامعه آماری تحقیق ٣٥٥ نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول است که تعـداد ١٥٢ نفـر از آنهـا به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده برای جمع آوری دادههـا پرسشـنامه اسـت . پایایی آن از راه ضریب آلفای کرونباخ تاییـد و ارتبـاط معنـادار و میـزان همبسـتگی سـازههـای توانمندسـازی و شایستگی حرفه ای با یکدیگر بررسی شد. سپس مدل معادله ساختاری برای آزمون مدل فرضـی بـه کـار رفـت و آثار مستقیم و غیرمستقیم مولفه توانمندسازی و ابعاد آن بر شایستگی حرفه ای کارکنان کشف شد. نتایج آزمونها نشان داد که مولفه توانمندسازی با شایستگی حرفه ای ارتباط معناداری دارد، هم چنین مدل مفهومی تحقیق پس از آزمون معادله ساختاری با دادهها برازش مطلوب داشت و توانمندسـازی بـا اثر کلی (٠/٩٣) نقش معناداری در تبیین شایستگی حرفه ای کارکنان دارد.
خلاصه ماشینی:
از این رو متناسب با هدف مقاله ، مدل مفهومی تحقیق به شکل ارتباط میـان ابعـاد توانمندسازی و شایستگی حرفه ای تبیین شده است .
نتایج آزمونها نشان داد که مؤلفه توانمندسازی با شایستگی حرفه ای ارتباط معناداری دارد، هم چنین مدل مفهومی تحقیق پس از آزمون معادله ساختاری با دادهها برازش مطلوب داشت و توانمندسـازی بـا اثر کلی (٠/٩٣) نقش معناداری در تبیین شایستگی حرفه ای کارکنان دارد.
International Society of Performance Improvement _ یا عملکرد شغلی را براساس استانداردهای مورد انتظـار انجـام دهنـد، شایسـتگی نامیـده میشود [٩، ص١٥] و فردی شایستگی حرفه ای دارد که از دانش ، مهارت و توانـایی لازم برای انجام شغل برخوردار بوده و بتوانـد مسـائل و وظـایف شـغل را بـه طـور مسـتقل و انعطافپذیر انجام دهد و توان و تمایل به برنامه ریزی برای آینده در حوزه کاری خود و در داخل ساختار کار- سازمانی را داشته باشد.
نتایج پژوهش سلطانی برای تدوین مدل شایستگیهای سازمان تأمین اجتماعی نشان داد که در مجموع هفت شایستگی اصلی شناسایی شده در مراحل مختلف طرح، یکی از عوامل مـؤثر توانمندسازی کارکنان میباشد [١٨].
با توجه به این که ابعاد توانمندسازی و شایستگی حرفه ای از پیش تعیین شـدهانـد، در ایـن صورت از تحلیل عاملی تأییدی استفاده میشود و برای این که ابعاد اطلاعات، اعتماد، آمـوزش و پاداش، توانمندسازی و شایستگیهای فنـی، روششناسـی، اجتمـاعی و فـردی، شایسـتگی حرفه ای را تبیین کنند، باید شاخص ها با دادهها برازش داشته باشد.
N. ;"The empowerment process: Integrating Theory & Practice"; Academy of Management Review, Vol 13, No. 3,.