چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی همراستایی استراتژیک کسبوکار و فناوری اطلاعات از دیدگاه مدیران سازمان انجام گرفته است. تحقیق حاضر با مدل سطح بلوغ همراستایی استراتژیک لوفتمن و عوامل ارتقای همراستایی گارتلن و شنکز همراستایی را ارزیابی کرده است. جامعة آماری تحقیق حاضر مدیران مؤسسة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (53 نفر) میباشند که به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. میانگین همراستایی استراتژیک نشان میدهد، مؤسسه در سطح دوم بلوغ همراستایی (مرحلة تعهد) قرار دارد. از میان ابعاد همراستایی استراتژیک، ابعاد ارتباطات، شایستگی و ارزش سازمانی، مدیریت و سطح اعمال اختیار، حیطة عمل و زیرساخت فناوری و مهارتها در سطح دوم و بعد مشارکت در سطح سوم قرار گرفت. مدیران کسبوکار و مدیران فناوری اطلاعات، هر دو بلوغ همراستایی را در سطح دوم ارزیابی کردند.
خلاصه ماشینی:
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٠٧/٢٥؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/١٢/١٦) چکیده این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی همراستایی استراتژیک کسب وکار و فناوری اطلاعات از دیدگاه مدیران سازمان انجام گرفته اسـت .
p ,١٩٩٩ ,Kraemer &Tallon )، اما هنوز بسیاری از این سـازمان هـا قـادر بـه ایـن برنامـه ریـزی استراتژیک مهم نیستند، به دلیل اینکه آن ها اطلاعات مناسب و تجربـه برنامـه ریـزی اسـتراتژیک و بهره مندی از فناوری اطلاعات را ندارند.
آنچه در تحقیق های پیشین به ندرت بررسی شده ، این اسـت کـه دیـدگاه مـدیران کسـب وکـار سازمان و دیدگاه مدیران فناوری اطلاعات تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک است ، این موضـوع نیـز در ارتقای سطح همراستایی بسیار مؤثر است ، به همین دلیل این پژوهش تفاوت سطح همراسـتایی استراتژیک از دیدگاه مدیران کسب وکار سازمان و مـدیران فنـاوری اطلاعـات سـازمان را بررسـی میکند.
٥. سطح بهینه : این سطح نشان میدهد یک فرایند همراستایی استراتژیک وجود دارد که به طور کاملا یکپارچه میان فناوری اطلاعات و کسب وکار قرار گرفته است .
بعد ارتباطات با میانگین ٢/٧٣ در سطح دوم بلوغ همراستایی قرار دارد بـه ایـن معنـا کـه درک محدودی بین دو گروه مدیران و کارکنان کسب وکار سازمان و مدیران و کارکنان فناوری اطلاعـات سازمان وجود دارد، اما با اندکی ارتقا و افزایش این درک محدود میتواند بـه درک متقابـل خـوبی تبدیل شود.
نمودار میانگین ابعاد همراستایی استراتژیک بعد مدیریت و سطح اعمال اختیار با میانگین ٢/٨٣ در سطح دوم ارزیابی شـده اسـت کـه بیـان میکند میزان اختیاری که از سوی مدیر کسب وکار سازمان به مدیر فناوری اطلاعات داده میشـود، در حد سطوح عملیاتی و پاسخگویی گاه به گاه است .