چکیده:
کارشناسان و مدیران منابع انسانی بهعنوان متولیان منابع انسانی نقش بااهمیتی در عملکرد کسبوکار دارند. یادگیری از یکسو راهی برای توسعة شایستگیهای آنها است و از سوی دیگر، ابزار تطبیق و سازگاری با تغییرات سریع در محیط کسبوکار محسوب میشود. با توجه به اهمیت یادگیری در بهبود عملکرد واحد منابع انسانی و ارتقای شایستگیهای متولیان آن، پرسش مهم این است که کارشناسان و مدیران منابع انسانی چه منابع و روشهایی برای یادگیری و توسعة شایستگیهای خود بهکار میگیرند؟ در این پژوهش که به روش روایتی و با مصاحبههای واقعهمحور انجام گرفته است، تجربهها و روایتهای 7 کارشناس و 9 مدیر منابع انسانی در صنعت خودرو بهمنظور شناسایی روشها و منابع یادگیری آنها در جریان انجامدادن فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بهطور دقیق شناسایی و مستند شد. سپس، فرایند کدگذاری کیفی انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد کارشناسان و مدیران منابع انسانی از چهار منبع «یادگیری از انجامدادن وظایف کاری»، «یادگیری از آموزش- انتشارات»، «یادگیری از تعاملات انسانی- اجتماعی» و «یادگیری از سیاستها-چالشهای سازمان» بهره میبرند. دو روش شامل یادگیری از «انجامدادن کارهای تخصصی» و یادگیری از «دریافت بازخوردهای تخصصی» بیشترین فراوانی در متن روایتهای بیانشدة مدیران و کارشناسان حوزة منابع انسانی صنعت خودرو بوده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت یادگیری در بهبود عملکرد واحد منابع انسـانی و ارتقـای شایسـتگی هـای متولیـان آن ، پرسـش مهـم ایـن اسـت کـه کارشناسان و مدیران منابع انسانی چه منابع و روش هایی برای یادگیری و توسعۀ شایستگیهای خود به کار میگیرند؟ در این پژوهش که به روش روایتی و با مصاحبه های واقعه محور انجام گرفته است ، تجربه ها و روایت های ٧ کارشـناس و ٩ مـدیر منـابع انسـانی در صـنعت خودرو به منظور شناسایی روش ها و منابع یادگیری آن ها در جریان انجام دادن فعالیت های مدیریت منابع انسانی به طور دقیق شناسـایی و مستند شد.
منبع : ٢٠١٠ ,Ricketts &Pannoni در پژوهش انجـام گرفتـه توسـط محمـدی الیاسـی و زراعـت کـار (١٣٩٣) در زمینـۀ یـادگیری غیررسمی، یادگیریهای رسمی و غیررسمی را به شرح زیر تعریف شده است : یادگیری رسمی، یادگیریهای حاصل از تعلـیم و تربیـت و آمـوزش هـای رسـمی اسـت کـه ویژگیهایی به این شرح داشته باشند: از منظر پایه و مبنای تصمیم گیری رویه ها و ضـوابط رسـمی داشته باشند.
یادگیری از طریق مرشدی در دوره های تربیت مربی این مقوله مربوط به کسب دانش ، مهارت و بصیرت از طریق انجام دادن فعالیت هـای تخصصـی بـه کمک مربی و مربیگری است .
بحث و نتیجه نتایج این پژوهش نشان میدهد کارشناسان و مدیران منابع انسانی در صنعت خودرو از چهار منبـع انجام دادن وظایف کاری، انتشارات و آموزش ، تعاملات انسـانی- اجتمـاعی و منبـع سیاسـت هـا و چالش های سازمان برای یادگیری بهره میبرند.
Case-based learning: educating future human service managers.