چکیده:
هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایهی چهارم مقطع ابتدایی شهرستان ایلام میباشد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری در دسترس بود. به نحوی که ابتدا از معلمان مدارس مقطع ابتدایی خواسته شد از بین دانشآموزان، افرادی را که احتمال میدهند در زمینهی سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت کمتوان باشند معرفی کنند. پس از مشخص شدن این افراد و گرفتن آزمون، 60 دانشآموز که پایینترین نمره را در آزمون شخصیتی کالیفرنیا کلارک، تورپ و تیگز، قضاوت اخلاقی دورگانداسینها و میراوارما و خلاقیت شیفر بدست آوردند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه نمایش خلاق شرکت کردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک متغییری نشان دهنده تفاوت معنیدار بین گروه آزمایش و کنترل بود. نتیجهگیری اینکه نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایهی چهارم مقطع ابتدایی تأثیرگذار بوده است
خلاصه ماشینی:
تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان شهرام مامی<FootNote No="60" Text="ستادیار گروه روانشناسیعمومی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران (نویسنده مسئول) Shahram.
com"/> کامران امیریان<FootNote No="61" Text="انشجویی دکترای روانشناسی عمومی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران"/> چکیده هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایهی چهارم مقطع ابتدایی شهرستان ایلام میباشد.
نتیجهگیری اینکه نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایهی چهارم مقطع ابتدایی تأثیرگذار بوده است.
بنابراین با توجه به اینکه پژوهشهای انجام شده در این زمینه نشان دهنده تأثیر آموزش نمایش خلاق بوده است، این پژوهش به دنبال بررسی این مسأله بوده که آیا آموزش نمایش خلاق بر بر سازگاری اجتماعی، خلاقیت و قضاوت اخلاقی دانشآموزان دختر پایهی چهارم مقطع ابتدایی تأثیر داشته است.
یافتهها جدول 2: میانگین، انحرافمعیار و آزمون کلموگروف اسمیرنوف دادههای مربوط به متغییر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت Table 2 Mean standard deviation and Kolmogorov-Smirnov test results related to Social adjustment, moral judgment and creativity Variables متغیرها Variables گروهها Groups تعداد N میانگین M انحرافمعیار SD کلموگوروف اسمیرنوف Smirnov Klmvgvrvf سازگاری اجتماعی Social adjustment کنترل Control پیش آزمون pre-test 30 44.
نتایج پژوهش لاریجانی و رازقی، در سال 1392 نیز نشان داد که نمایش خلاق بر تقویت رشد اجتماعی دانشآموزان کم توان ذهنی تأثیرگذار بوده است.