چکیده:
با توجه به اينكه سازه هوش معنوي از هوشهاي هيجاني، عاطفي و عقلايي كاملتر است و ساير هوشها را تحت تاثير قرار ميدهد، پژوهش حاضر تاثير اين هوش را بر عملكرد ارزيابي ميكند. اين پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر نحوه گرآوري داده ها توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماري پژوهش اداره آموزش وپرورش منطقه شش تهران است كه به روش نمونه گيري تصادفي 85 نفر به عنوان نمونه از ميان آن ها انتخاب شد. در راستاي سنجش شاخص هاي مربوطه با بهرهگيري از نظرهاي خبرگان، به هفت شاخص اصلي براي سنجش متغير هوش معنوي دست يافتيم. ابزار تحقيق پرسشنامه است كه پايايي و روايي آن، به ترتيب، از طريق محاسبه آلفاي كرونباخ، و روايي محتوا و روايي سازه تاييد شد. داده ها به روش مدل سازي معادلات ساختاري با كمك نرم افزار PLS تجزيه وتحليل شد. بر اساس نتايج اين پژوهش، تاثير شاخصهاي خودآگاهي، انعطاف پذيري، شكيبايي، تجربه هاي معنوي و توانايي حل مسئله بر عملكرد تاييد، و تاثير دو شاخص هدفمندي و تعالي جويي بر عملكرد رد شد.
خلاصه ماشینی:
"هوش معنـوی مقولـه ای خاص و مربوط به حوزة روان شناسی است ، ولی با دقت و بررسی دقیق مـیتـوان بـه ایـن نتیجـه رسید که در چنـد دهـۀ اخیـر حـوزة روان شناسـی، خـود را وارد حـوزة مـدیریت کـرده اسـت و روزنه های جدیدی را در عالم مدیریت به روی خود گشوده است ، از جملۀ این روزنه ها مـیتـوان به روان شناسی کار اشاره کرد که در بخش رفتار سازمانی کارکنان از طـرف مـدیران منـابع انسـانی به طور جدی پیگیری میشود.
با توجه به اینکه هوش معنوی در مقولۀ روان شناسی گنجانده شـده اسـت ، در حـوزة مـدیریت کمتر مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات پژوهشگران حوزة مدیریت به ایـن سـو گرایشـی خـاص نداشته است ، با عنایت به نتایج پژوهش حاضر (هوش معنوی بـر عملکـرد شـغلی تـأثیر مثبـت و مستقیم دارد) میتوان پیشنهاد کرد هوش معنوی از دیدگاه و منظـر همـۀ مـدیران عـالی و مـدیران منابع انسانی در انتخاب کارکنان و متخصصان و افراد مد نظر در فرایندهای مختلف شغلی از جمله گزینش ، استخدام ، به کارگماری، انتصابات ، ارتقائات بیش ازپیش مورد لطف قرار گیرد و با توجه به اهمیت موضوع ، پژوهشگران حوزة مدیریت میتوانند با کمک نتایج این پـژوهش و پـژوهش هـای پیشین ، درک عمیق تری دربارة موضوع حاضر پیدا کنند و تأثیر آن را بر متغییرهـای ماننـد اسـترس شغلی، رضایت شغلی، کیفیت کاری و جز آن بررسی کنند."