چکیده:
تحول در فناوری اطلاعات و ورود به جامعه اطلاعاتی، همچون گذر از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی ، تمامی جنبه های حیات بشری را تحت تاثیر قرار داده و عرصه های سیاسی،اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی را با انبوهی از فرصتها و چالش های اساسی مواجه ساخته است . در این تحقیق ،فقدان برنامه های منظم ، عدم آگاهی مدیران از اهمیت فناوری اطلاعات ، عدم بستر سازی فرهنگی و عدم وجود زیر ساخت های مخابراتی بعنوان موانع وچالش های پیاده سازی فناوری واطلاعات در قالب چهار فرضیه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. روش تحقیق بصورت توصیفی بوده و جامعه آماری شامل ٨٠ نفر از کارشناسان فناوری اطلاعات ادارات و سازمانهای دولتی استان لرستان بوده که از میان آنان ٥١ نفر انتخاب شدند.فرضیات این تحقیق با استفاده از آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفته و هر چهار فرضیه تحقیق مورد تایید واقع شدند.در پایان به منظور ایجاد تحول در روند پیاده سازی و استقرار فناوری اطلاعات پیشنهادات کاربردی ارایه گردید.
خلاصه ماشینی:
"بین نظر کارکنان در خصوص فقدان برنامه مدون در سازمان آنان تفاوت معناداری وجود دارد و٤٤% آنها برنامه مدون برای پیاده سازی فناوری اطلاعات را از طرف سازمانها در حد کم و خیلی کم دانسته اند که این تفاوت نگرش به متغیر مورد بررسی ر حد کم و خیلی کم با سایر درجات انتخاب یعنی متوسط ، زیاد و خیلی زیاد با ٩٩% اطمینان معنادار است بنابراین فرضیه ایکه محقق در این پژوهش مطرح نموده است ، با قاطعیت تأیید می شود.
سواد ارتباطی مدت زمان استفاده رضایت از خدمات پایگاه اقتصادی خانواده پایگاه اجتماعی خانواده اعتماد به خدمات دسترسی به اینترنت میزان استفاده از فضای مجازی(اینترنت ) سن جنسیت محل زندگی محل دسترسی به اینترنت شکل ٣- ١) مدل مفهومی تحقیق روش نمونه گیری از بین اعضای این جامعه آماری تعداد ٣٨٠ نفر با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران به روش سهمیه ای و به شیوه اتفاقی از نوع در دسترس انتخاب شده اند.
647 تایید فرضیه نتیجه گیری با توجه به چارچوب نظری تحقیق : در چند دهه ی اخیر با گسترش ابزارهای ارتباطی، حجم فعالیت های الکترونیکی در شهرها افزایش یافته و به دلیل افزایش در سرعت ، دقت و امنیت در انجام فعالیت ها، کشورها هرچه بیشتر تمایل به استفاده از این فناوری پیدا کردهاند که نتیجه این فعالیت ها شکل گیری شهرها و دولت الکترونیک است که بزرگترین هدف آن ارائه ی راحت تر خدمات شهری به شهروندان و کاستن از حجم تردد در سطح شهر و صرفه جویی در وقت و تحقق عدالت اجتماعی برای تمامی اقشار جامعه است ."