چکیده:
گرایش زیاد سازمانهای ایرانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع موجب شده است که دانشگاهیان و محققان کشور نیز در سالهای اخیر تحقیقات قابلتوجهی در این زمینه انجام دهند. اما عدم توجه به موانع و چالشهای اساسی موجود در بکارگیری موفقیتآمیز سیستمهای مدیریت کیفیت در سازمانهای ایرانی موجب شده است که زمینههای لازم برای تحقق کامل این سیستم فراهم نشود. شناسایی موانع بکارگیری TQM در سازمانها، میتواند اولین گام در پیادهسازی این سیستم محسوب شود؛ زیرا تا زمانیکه مدیران و کارکنان سازمان، اقداماتی در خصوص رفع این موانع نداشته باشند، شکست چنین پروژهای حتمی بهنظر میرسد. در این پژوهش پس از شناسایی موانع کلیدی بکارگیری موفق TQM در صنعت گاز از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، 5 مانع اصلی شناسایی شد. سپس ارتباط و توالی این موانع با مدلسازی ساختاری تفسیری فازی مشخص گردید. با توجه به اینکه شدت (میزان تأثیرگذاری یا تأثیرپذیری) روابط میان برخی موانع در FISM مشخص نبود، در ادامه با استفاده از روش دیمتل فازی شدت روابط میان موانع تعیین شد. نتایج نشان داد که موانع مرتبط با نیروی انسانی و مفهومی، تاثیرگذارترین موانع میباشند که باید توجه زیادی بدانها شود. با عنایت به مدل پیشنهادی، یک برنامهی عملی برای مقابله با موانع بکارگیری موفقیتآمیز TQM در صنعت گاز فراهم خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
با مرور ادبیات مربوط به مدیریت کیفیت جامع مشـخص شـده اسـت کـه در هـیچ یـک از 1 پژوهش های قبلی داخلی و خارجی از رویکرد یکپارچه مدلسازی ساختاری تفسیری فـازی و دیمتل فازی ٢ جهت تحلیل موانع به کارگیری و توسعه موفق سیستم های مدیریت کیفیت جـامع استفاده نشده است .
از این رو با نظرخواهی و مصاحبه با مدیران صـنعت گـاز کشـور مشـخص شـد کـه آنهـا علاقه مند به پاسخگویی به سؤال های زیر می باشند: موانع به کارگیری و توسعه مدیریت کیفیـت جامع چیست ؟ آیا تمامی موانع اهمیت یکسان دارند؟ اگر نه ، کدام موانع تأثیرگـذاری بیشـتری دارند؟ ساختار و ارتباط میان این موانع چیسـت ؟ وضـعیت تأثیرگـذاری و تأثیرپـذیری موانـع چیست ؟ این در صدد پاسخگویی به این سؤال ها بـا تمرکـز بـر موانـع بـه کـارگیری و توسـعه موفقیت آمیز مدیریت کیفیت جامع و دستیابی به مزیت عملیاتی برای سازمان ها از جمله صنعت گاز می باشد.
Resolution / ادبیات مطرح شده ، مدل مفهومی موانع به کارگیری موفق مـدیریت کیفیـت جـامع بـه صـورت شکل ١ پیشنهاد می شود: موانع استراتژیک موانع ساختاری موانع به کارگیری TQM موانع منابع انسانی موانع مفهومی موانع رویه ای شکل ١ مدل مفهومی پیشنهادی موانع به کارگیری موفق مدیریت کیفیت جامع ٣- روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر راهبرد، توصیفی - تحلیلی می باشـد.
(2011) quot;Preparing to overcome the barriers of implementing a quality management system:A case study of EDB Card Services ASquot;; Umeå Sch. Bus.