چکیده:
هدف اصلی پژوهش تاثیر آموزش ایمنسازی در مقابل استرس(SIT) بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی در درس فیزیک دانشآموزان دختر دوره اول دبیرستان شهرستان خوی در سال تحصیلی 93 -94 میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل و آزمایش بود. بدین منظور از جامعه آماری که شامل کلیه دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند تعداد 40 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه به صورت گروهی تحت مداخله با رویکرد مبتنی بر ایمنسازی قرار گرفتند. طی این مدت مداخلهای بر روی گروه کنترل صورت نگرفت. ابزارهای پژوهش، پرسشنامهی اضطراب امتحان فیلیپس (PAQ) و عملکرد تحصیلی در درس فیزیک بودند، که در مورد دو گروه در مراحل پیشآزمون، پسآزمون اجرا شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ایمنسازی در برابر استرس باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی گروه آزمایش در مرحله پسآزمون میشود (٠5/ ٠>P).
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی در درس فیزیک* خدیجه یوسفلو<FootNote No="32" Text="* - مقاله حاضر مستخرج از پایاننامه کارشناسی ارشد است.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ایمنسازی در برابر استرس باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی گروه آزمایش در مرحله پسآزمون میشود (٠5/٠&gt;P).
تحقیقات انجام شده نشانگر اثربخشی روش ایمنسازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب در دانشجویان(قمری،1387) و دانشآموزان (ابوالقاسمی، مهرابی زاده هنرمند، نجاریان، شکرکن،1383؛ رشیدی، 1388؛ اقدسی، اصل فتاحی و ساعد، 1391؛ نریمانی، حسن زاده، ابوالقاسمی، 1391؛ جراره و محمدی گرگانی،1392؛ سپهریان و رضایی، 1389؛ هاینز و زیجاکوفسکی<FootNote No="49" Text=" Hains, A.
همچنین، مشخص شده است که افت تحصیلی در بسیاری از دانشآموزان از سطح بالای اضطراب امتحان سرچشمه میگیرد(خسروی و بیگدلی، 1387؛ لارسون، یودر، جانسون، رمان هی، سانگو واشبورن<FootNote No="54" Text=" Larson, Yoder, Johnson, Ramahi, Sung &amp;amp; Washburn"/>، 2010).
لذا با توجه به اهمیت موضوع و فقدان تحقیقات کافی در این خصوص، تحقیق حاضر درصدد بررسی تأثیر روش ایمنسازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب امتحان و عملکرد درسی دانشآموزان دختر در درس فیزیک است.
55 آزمون فرضیه اول پژوهش برای بررسی فرضیه اول یعنی &quot; آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان دانشآموزان تأثیر دارد&quot; از تحلیل کوواریانس یکراهه<FootNote No="62" Text=" One-way ANCOVA"/> (آنکوا) استفاده شد.