چکیده:
گستردگی و توسعهی فضاهای تجاری، اقامتی و تفریحی موجب تغییر چهرهی شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر ایران طی دههی گذشته شده است، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر توسعهی اماکن گردشگری بر رضایتمندی گردشگران مذهبی است. جامعهی مورد مطالعه گردشگران مذهبی هستند که در نوروز 1395 به مشهد سفر نمودهاند. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین توسعهی اماکن گردشگری و رضایتمندی گردشگر مذهبی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و از بین متغیرهای مستقل و موثر در مدل، متغیر توسعهی مراکز تفریحی بیشترین تاثیر را بر رضایت گردشگران مذهبی به عنوان متغیر وابسته دارد و پس از آن متغیرهای توسعهی مراکز اقامتی و توسعهی مراکز خرید بر رضایت گردشگران مذهبی موثر هستند. ضمنا نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین انگیزهی سفر و ویژگیهای جمعیت شناختی گردشگر با رضایتمندی گردشگران مذهبی رابطهای وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
تأثير توسعه ي اماکن گردشگري بر رضايت مندي گردشگران مذهبي (مطالعه ي موردي: کلانشهر مشهد) محمدکاظم ملازم الحسيني ١،مرتضيرجوعي ٢،محسن مرادي 3 (دريافت ٩٥/٦/١٥-پذيرش ٩٥/١٢/١٨) چکيده گستردگيوتوسعه ي فضاهايتجاري،اقامتيوتفريحيموجب تغييرچهره ي شهرمشهدبه عنوان دومين کلانشهرايران طيدهه ي گذشته شده است ،هدف اصلياين پژوهش بررسيتاثيرتوسعه ي اماکن گردشگريبر رضايت منديگردشگران مذهبياست .
همچنين افشاريفر(١٣٨٩)نيز 1 -Williams & Soutar 2 -Gonzales & Bello 3 -Maslow 4 -Yoon & Uysal 5 -Kanoknon نشان دادکه بين متغيرهايدموگرافيک (جنسيت وسن )ورضايت منديگردشگران ازسفر رابطه مثبت ومعناداريوجودداردوازميان انگيزه هايسفربه شيراز،انگيزه هايتاريخيو فرهنگي فراواني بيشتري داشته ورابطه ي مثبت بين انگيزه هاي فرهنگي ورضايت مندي گردشگران وجود دارد.
1- Lee & Kyle & Scott جدول ٤: بررسي پايايي متغيرهاي پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} دراين پژوهش ازدوروش آمارتوصيفيبرايتوصيف داده هايجمعيت شناختيوآمار استنباطي به منظورآزمون فرضيه هاازآزمون هاي آماري رگرسيون چندگانه وهمبستگي پيرسون به کمک نرم افزارSPSS١٨ استفاده شده است .
جدول ٩: نتايج آزمون رگرسيون چندگانه (متغير وابسته : رضايت گردشگران مذهبي) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *معناداريدرسطح ٥درصدوبااطمينان ٩٥درصد منبع :محاسبات تحقيق حاضر بررسي فرضيه هاي چهارم و پنجم درفرضيه هاي چهارم وپنجم به بررسيرابطه ي بين متغيرهايانگيزه ي سفروويژگيهاي جمعيت شناختيبارضايت منديگردشگران مذهبي پرداخته ميشود.
جدول ١٠: نتايج آزمون همبستگي پيرسون در فرضيه هاي چهارم و پنجم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتيجه گيري توسعه ي اماکن گردشگريدرمشهدبررضايت منديگردشگران مذهبيتاثيرمثبت ومعنا داريداردکه درپژوهش هايمشابه توسط آقاييوهمکاران (١٣٩٤)،حقيقينسب وهمکاران (١٣٩٣)،اسکندريپوروهمکاران (١٣٩١)وهوي و وان (٢٠٠٧)ارتباط معناداربين خدمات گردشگريشامل مراکزاقامتي،تفريحيوفروشگاهيبارضايت منديگردشگران به تائيد رسيده است .