چکیده:
توانایی تنظیم و کنترل افکار، رفتار، انگیزهها و اعمال برای رسیدن به اهداف خودنظمبخشی نام دارد، و یادگیری خودنظمیافته متضمن برنامهها و رفتارهایی استراتژیک برای تحقق اهداف یادگیری است. این پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا آموزش مدل یادگیری خودنظمیافته زیمزمن و مویلان به گروهی از دانشآموزان ایرانی بر نگرش آنان به خواندن در انگلیسی بهعنوان زبان خارجی تأثیر مثبت دارد. دیگر هدف آن عبارتاست از اینکه آیا سطح مهارت زبانی زبانآموزان میتواند تأثیر آموزش خودنظمبخشی را بر نگرش شرکتکنندگان تعدیلمیکند. دو گروه آزمایش دستنخورده در دو سطح زبانی متوسط و پیشرفته استراتژیها و فرایندهای خودنظمبخشی خواندن را فراگرفتند، ولی دو گروه کنترل دستنخورده در این دو سطح زبانی به روش سنتی و متداول، خواندن را آموزش دیدند. دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه یاماشیتا درباره نگرش به خواندن در انگلیسی جمعآوری شد. و درنتیجه تحلیل کواریانس دوطرفه مشخصشد که آموزش خودنظمبخشی خواندن و درکمطلب در انگلیسی میتواند نگرش شرکتکنندگان را به خواندن در انگلیسی به میزان معناداری بهبودبخشد، اما سطح مهارت زبانی تأثیر آموزش خودنظمبخشی را بر نگرش شرکتکنندگان تعدیلنمیکرد. این نتایج با برجستهکردن نقش یادگیری خودنظمیافته در خواندن دانشآموزان ایرانی میتواند مدرسان زبان انگلیسی را برآندارد تا برای بهبود نگرش زبانآموزان به خواندن از استراتژیهای خودنظمبخشی در کلاس بهرهبرند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش خودنظمبخشی خواندن و درکمطلب به زبانآموزان سطوح پیشرفته و متوسط بر نگرش آنان به خواندن در انگلیسی بهعنوان زبان خارجی: اجرای یک مدل یادگیری خودنظمیافته فاطمه همتی<FootNote No="177" Text="- دانشیار گروه زبانانگلیسی، دانشگاه پیام نور تهران،hematitefl@gmail.
واژگان کلیدی: خودنظمبخشی، یادگیری خودنظمیافته، نگرش به خواندن در انگلیسی بهعنوان زبانخارجی، سطح مهارت زبانی، مدل یادگیری خودنظمیافته The Effect of Training EFL Intermediate and Advanced Learners in Self-regulation on their Attitude toward EFL Reading Comprehension: Implementing an SRL Model Fatemeh Hemmati Elaheh Sotoudeh Noma Hassan Soleymani Mahboubeh Morshedian Abstract Self-regulation is the ability to regulate one’s thoughts, behaviors, motivations and actions to achieve one’s goals.
جدول 1: مراحل، فرایندها و زیر-فرایندهای مدل زیمرمن و مویلان (2009) Table 1 Zimmerman and Moylan’s (2009) SRL Model خوداندیشی Self-reflection عملکرد performance پیشاندیشی forethought مراحل phases واکنش به خود Self-reaction قضاوت درباره خود Self-judgment خودنگری Self-observation خودنظارتی Self-control باورهای خودانگیزشی Self-motivation beliefs تحلیل تکلیف Task analysis فرایندها processes رضایت ازخود/ احساسات Self- satisfaction /affect ارزیابی خود Self- evaluation بازبینی فراشناختی Meta- cognitive monitoring کمکگرفتن Help-seeking استراتژیهای تکلیف Task strategies خودکارآمدی Self-efficacy هدفگذاری Goal-setting زیر-فرایندها sub-processes خودآموزی Self-instruction تصویرسازی ذهنی Imagery انتظاراتفرد درموردنتیجه Outcome expectations برنامهریزی استراتژیک Strategic planning محیط یادگیری ساختمند Environmental structuring مدیریتزمان Time management علاقه به تکلیف/ارزش آن Task interest/ value استنباطهای انطباقی/ دفاعی Adaptive/ defensive اسنادهای علی Causal attributions ثبت عملکرد خود Self-recording مشوقهایی برای حفظ و افزایش علاقه و در مقابل خودپیامدی Interest incentives &amp; self-consequences جهتگیری هدفدار Goal orientation یکی از عواملی که انجام پژوهش درباره تأثیر خودنظمبخشی بر نگرش به خواندن در زبان انگلیسی را موجه و ضروری مینماید این است که ازیکسو یادگیری خودنظمیافته مستلزم خودنظمبخشی احساسات است (پینتریچ و همکاران، 1993)، و رضایت ازخود/احساسات یکی از زیر-فرایندهای مرحله خوداندیشی است.