چکیده:
اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است و یک حالت فیزیولوژیکی و روانی است که با علایم جسمی، هیجانی، شناختی و رفتاری مشخص میشود. اکثر دانشآموزان و دانشجویان قبل از امتحان دچار درجاتی از اضطراب میشوند که میتوان از روشهای مختلف از جمله ارزشیابی الکترونیکی بهعنوان یک روش بسیار موثر و مفید جهت کاستن این اضطراب استفاده نمود. این مطالعه با هدف بررسی نقش ارزشیابی الکترونیکی بر میزان اضطراب دانشآموزان صورت پذیرفت. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان هرسین در سال تحصیلی1395بودند. روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه آزمونهای الکترونیکی محقق ساخته و سنجش اضطراب امتحان کودکان و نوجوانان ابوالقاسمی و همکاران (2000) استفاده شد. استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل در قالب آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که کاربرد ارزشیابی الکترونیکی بر کاهش اضطراب دانشآموزان مورد مطالعه مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون، تفاوت معنیدار یافت شد (p=0.001)یافته. همچنین بین گروهها از لحاظ اضطراب امتحان تفاوت معنیدار یافت شد( P<0/05 ).یافتههای این پژوهش حاکی از تاثیر موفقیت آمیز بودن ارزشیابی الکترونیکی در کاهش اضطراب میباشد و از آن میتوان به عنوان یک روشی مطمئن جهت کاهش اضطراب قبل از امتحان استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
یکی از عناصر مهم نظام آموزشی برای حل معضل اضطراب امتحان و کاهش آن در دانشآموزان، تغییر در الگوهای برنامه درسی میباشد و ضرورت این تغییر در برنامهریزی در کنفرانس2001مورد تأیید و تأکید قرار گرفت و مسلمأ یکی از قسمت هایی که می توان در برنامهریزی به آن اشاره کرد و ادعا نمود که تغییرات مذکور دراین مورد باید اعمال گردد، ارزشیابی تحصیلی میباشد (گاری چنگ وجولیان جاو،<FootNote No="289" Text=" Gary Cheng, Juliana Chau"/>2012).
جین لین و<FootNote No="300" Text=" Jin Lin, Min; Jee Guo ,Chorng &amp;amp; Hsu, Chia-Er"/> و همکارانش (2009) در مطالعه ی موردی خود با عنوان کاربرد ارزشیابی الکترونیکی با هدف اجرای امتحانات آنلاین در کلاس های درس سنتی، به موفقیت امتحانات آنلاین از دیدگاه مربیان و دانشآموزان اشاره داشتند.
آلپر و پتک<FootNote No="302" Text=" Alper, Petek"/> (2012) پژوهشی با عنوان عملکرد مدت زمان تفاوت بین آزمون آنلاین و کاغذ و مداد انجام دادند که هدف از این مطالعه بررسی اجرای برنامه و مدت زمان تفاوت بین آزمون آنلاین و کاغذ و مداد دانشجویان بود و نتایج نشان داد که هیچ تفاوت معنیداری بین عملکرد اضطراب در آزمون آنلاین و کاغذ و مداد وجود ندارد.
آلپر و پتک (2012) پژوهشی با عنوان&quot;عملکرد مدت زمان تفاوت بین آزمون آنلاین و کاغذ و مداد&quot; انجام دادند که هدف از این مطالعه بررسی اجرای برنامه و مدت زمان تفاوت بین آزمونآنلاین و کاغذ و مداد دانشجویان بود و نتایج نشان داد که هیچ تفاوت معنیداری بین عملکرد اضطراب در آزمونآنلاین و کاغذ و مداد وجود ندارد.