چکیده:
موضوع رقابت پذیری برند از آن دسته مباحثی است که طی سال های اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران و محققان اقتصادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تاثیر عملکرد برند بر رقابتپذیری برند از طریق نقش میانجی فرصت طلبی فناورانه در میان مدیران و کارشناسان بازاریابی 36 شرکت صادرکننده برتر محصولات صنایع غذایی انجام پذیرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سنتوز ویجانده و همکاران (2013)، وولا و همکاران(2012) و ایکسیانگمینگ و هایمی (2011) بوده که برای روایی آن از روایی صوری و همچنین برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار کلی آن برابر با 856/ 0 می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی فرضیه ها و تایید مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. نتایج مدل آماری نشان می دهد، مدل پیشنهادی برازنده دادهها می باشد و عملکرد برند تاثیر مثبت معناداری بر رقابت پذیری برند دارد، این در حالی است که فرصت طلبی فناورانه در رابطه فوق نقش میانجی دارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسي تأثير عملکرد برند بر رقابت پـذيري برند از طريق نقش ميانجي فرصت طلبي فناورانه در ميان مديران و کارشناسان بازاريابي ٣٦ شرکت صـادرکننده برتر محصولات صنايع غذايي انجام پذيرفته است .
نتايج مدل آماري نشان ميدهد، مدل پيشنهادي برازنده داده ها ميباشـد و عملکـرد برنـد تـأثير مثبـت معناداري بر رقابت پذيري برند دارد، اين در حالي است که فرصت طلبي فناورانه در رابطه فوق نقش ميانجي دارد.
در نتيجه ، برند به عنوان رکن و اساس بازي رقابتي امروز، عنصري است که بايد به دقـت تعريف ، ايجاد و مديريت شود تا صـنايع و سـازمان هـا بتواننـد بـا تکيـه بـر آن سـودآوري و رقابت پذيري هر چه بيشتر را براي خود رقم بزننـد (٢٠١١ ,Chailan &Ille ).
بنابراين ، با توجه به اهميت برندسازي و عملکرد برند در شرايط اقتصاد رقابتي امـروز، هـدف اصلي اين تحقيق بررسي تأثير عملکرد برند بر رقابت پذيري برند با تبيين نقش فرصت طلبـي فناورانه در شرکت هاي برتر صادرکننده صنايع غذايي ميباشد.
در نتيجه ، هدف اين پژوهش مطالعه و بررسي تأثير عملکرد برند بر رقابت پذيري برند بـا در نظر گرفتن نقش ميانجي فرصت طلبي فناورانه در شرکت هـاي برتـر صـادرکننده صـنايع غذايي ميباشد.
پيشنهادات : - به شرکت هاي صنايع غذايي صـادرکننده پيشـنهاد مـي کنـد کـه اگـر بـه دنبـال بهبـود رقابت پذيري برند خود در بين المللي هستند، در رويکرد خود براي ايـن فعاليـت برندسـازي، عملکرد برند و فرصت طلبي فناورانه را مورد بررسي قرار دهند.