چکیده:
عوامل زیادی مثل انگیزش، عزتنفس میتوانند بر یادگیری دانشآموزان تاثیر بگذارند. دراینباره، شواهد نشان داده که انگیزش یکی از عوامل موثر و مهم در بهبود عملکرد دانشآموزان است. پژوهش حاضر باهدف تعیین نیمرخ انگیزشی دانشآموزان با استفاده از تحلیل مبتنی بر شخص و مقایسه پیشرفت تحصیلی و رضایت تحصیلی با توجه به این نیمرخها انجامگرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسهای است. تعداد 237 نفر دانشآموز مقطع متوسطه اول پایهی هشتم و نهم مقیاس جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گرگور و رضایت تحصیلی لنت و همکاران را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از روش تحلیل خوشهای و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، چهار خوشه انگیزش برای دانشآموزان به دست آمد: 7/12 درصد در خوشه بی انگیزشی، 2/35 درصد در خوشه انگیزش سه گانه، 6/19 درصد در خوشه تبحرگرا-عملکردگرا و 38 درصد خوشه انگیزش چندگانه قرار گرفتند. پیشرفت تحصیلی و رضایت تحصیلی خوشه بیانگیزشی، کمتر از سایر خوشهها بود(P>0/001). یافته های به دست آمده می تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه های مداخله ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانش آموزان، درطول سال های تحصیلی اقدامات موثری را انجام دهند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر باهدف تعیین نیمرخ انگیزشی دانش آموزان با استفاده از تحلیل مبتنی بر شخص و مقایسه پیشرفت تحصیلی و رضایت تحصیلی با توجه به این نیمرخ ها انجام گرفته است .
دانشجوی کارشناسی روانشناسی عمومی، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران Comparing of Academic Satisfaction and Academic Achievement in Different Profiles of Student’s Motivation: A Person-Centered Analysis Mohammad Setayeshi Azhari Mitra Kiyali Data of recript: 2016.
Chen, Maim, Zhou, Bung, Lau, Chu 13.
Deary, Strand, Smith, Fernandes 14.
Machell, Blalock, Kashdan, Yuen 2.
Ratell, Guay, Vallerland, Senecal بهتری نسبت به دو خوشه یادشده هستند، پژوهشی دیگر که میتوان آن را همسو با پژوهش یادشده دانست پژوهش بدری، ضرابی و مهدوی (١٣٩٠) است ، بدری، ضرابی و مهدوی (١٣٩٠) در تحقیق خود با عنوان نیمرخ های انگیزشی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان : تحلیل مبتنی بر شخص نشان دادند که دانش آموزان دارای چهار خوشه اهداف پیشرفت پایین ، جهت گیری تبحرگریز- عملکرد گرا، جهت گیری انگیزشی چندگانه و جهت گیری تبحرگرا-عملکردگرا هستند.
Daniels, Haynes, Stupnisky, Perry, Newall, Pekrun ٩٥ نفر دختر و ١٤٢ نفر پسر) .
اما ازآنجاکه روش وارد٣ در تحلیل واریانس چند متغیره معنادارترین نتایج را داشت از این روش برای تعیین نیمرخ های جهت گیری انگیزشی دانش آموزان استفاده شد که نتایج آن در جدول ١ ارائه شده است .
Goal achievement orientation of deaf students: a person-centered analysis, Journal of psychological university of Tabriz, 15(3), 1-22 [In Persian].
Motivational Profiles and academic burnout in students: a person-centered analysis, Journal of psychological achievement,4(2), 45-62[In Persian].