چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و ارزیابی شایستگی های حرفه ای مدیران پژوهشی سازمان های پژوهش محور صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع آمیخته بود که در بخش کیفی از نوع تحلیل تم و در بخش کمی از نوع توصیفی و به صورت پیمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران گروه های پژوهشی جهاددانشگاهی استان تهران می باشد (N=85). حجم نمونه در بخش کیفی، 19 نفر از مدیران بود که به صورت هدفمند انتخاب گردید و در بخش کمی با توجه به محدود بودن جامعه آماری به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت که تعداد 63 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. روایی ابزار بخش کمی (پرسشنامه) از نوع روایی سازه بود که به وسیله تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش و تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به میزان 99/0 بدست آمد. یافته های پژوهش در بخش کیفی، فهرستی از ابعاد و مولفه های شایستگی شامل دانش (8 مولفه)، مهارت (19 مولفه)، توانایی (5 مولفه) و ویژگی (4 مولفه) بود. همچنین یافته ها نشان داد وضع همه ابعاد شایستگی در سطح بالاتر از میانگین فرضی است. بعد ویژگی با میانگین 59/3 دارای بیشترین رتبه و بعد دانش با میانگین 70/1 دارای کمترین رتبه بود.
خلاصه ماشینی:
برای پاسخ به سؤال دوم فرعی پژوهش که اولویت بندی شایستگی های حرفه ای مدیران پژوهشی کدام است ، از آزمون فریدمن استفاده شد.
برای پاسخ به سؤال سوم فرعی که وضع موجود شایستگی های حرفه ای مدیران پژوهشی چگونه است ، به مقایسه میانگین متغیرهای پژوهش با مقدار حد وسط ٣ پرداخته شد.
٦- نتیجه گیری و پیشنهادها هدف از پژوهش انجام شده شناسایی و ارزیابی شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های پژوهشی جهاد دانشگاهی میباشد.
بر اساس مصاحبه های انجام شده با مدیران گروه های پژوهشی ، در نهایت ٤ بعد دانش با ٨ مؤلفه ، مهارت با ١٩ مؤلفه ، توانایی با ٥ مؤلفه و ویژگی با ٤ مؤلفه شناسایی شد.
پاسخ سؤال دوم فرعی ، یعنی اولویت بندی شایستگی های حرفه ای مدیران پژوهشی جهاد دانشگاهی نشان داد رتبه میانگین بعد ویژگی ٣/٥٩، بعد توانایی ٢/٥٢، بعد مهارت ٢/٢٠ و بعد دانش ١/٧٠ میباشد.
براساس یافته های پژوهش حاضر برای تقویت بعد دانش ، باید جلساتی با حضور مدیران ارشد سازمان تشکیل و نسبت به تقویت این بعد تصمیماتی مانند آموزش های ضمن خدمت ، اختصاص ساعاتی از روز به مطالعه و تشویق آنها به یادگیری اتخاذ شود.
نتایج پژوهش در خصوص سؤال سوم فرعی نشان میدهد که وضعیت مدیران گروه های پژوهشی جهاد دانشگاهی در همه ابعاد دانش ، مهارت ، توانایی و ویژگی در سطح بالایی میباشد.
در بیشترپژوهش ها، کار گروهی و تیمی به عنوان یکی از شایستگی های مدیران شناخته شده است که با نتایج تحقیق حاضر همسو میباشد.
C. (2008) "Identifying competencies that predict effectiveness of R&D managers", Journal of Management Development, 27(1): 76- 91.