چکیده:
مدارس غیردولتی به عنوان سازمانی مشارکتی و نوپدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزش و پرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم میآورد. به این منظور در این مقاله از مدل ترکیبی کارت امتیاز متوازن و تحلیل پوششی داده های بازه ای استفاده شده است. تحقیق حاضر از نوع ،کاربردی- تحلیلی و از جنبه روش گردآوری اطلاعات، یک تحقیق کتابخانه ای – میدانی است . با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 30 باب مدرسه از مناطق 20 گانه شهر تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند و از این تعداد 10باب دوره ابتدایی، 10 باب دوره متوسطه اول و 10 باب متوسطه دوم میباشند.و قلمرو زمانی سال تحصیلی 96-95 است. نتایج این پژوهش مدل مناسب و کاربردی را برای رتبه بندی ، برنامه ریزی و بهبود عملکرد مدارس ارائه می کند که می تواند در سازمان های دیگر مانند بانک ها ، آب و ... به کار گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"شاخص های تعریف شده در چهار منظر کارت امتیازی متوازن )به تصویر صفحه مراجعه شود) مناظر اهداف شاخص ها ٣- میزان درگیر شدن دانش آموزان با مفاهیم یادگیری ٤- میزان رضایت برنامه های تربیتی، فرهنگی، هنری، ورزشی شهرت و ١- میزان رضایت اولیا اعتبار ٢- درصد قبولی در کنکور دولتی ١- تناسب سطح مدرک تحصیلی دبیران و آموزگاران با ماده تدریس ٢- رعایت به کارگیری دبیران هم جنس ٣- پرداخت حقوق و مزایای تمامی کارکنـان برابـر قـوانین و مقـررات معلم جاری کشور ٤- کیفیت شرایط کاری معلمان (دارا بودن تأیید معتبر اسـتحکام بنـا از سوی اداره کل نوسازی) ١- داشتن طرح درس (میزان مشخص بودن شرح وظایف ) منظر ٢- تنظــیم برنامــه هفتگــی و فــوق برنامــه در چــارچوب ضــوابط فرایندهای استاندارسازی آموزش وپرورش داخلی ٣- تشکیل شورای مدرسه و معلمان و تشکیل انجمن اولیا و مربیان ظرفیت و ١- رعایت سرانه دانش آموزی در فضای کلاس خدمات ٢- تدوین ارزیابی تحصیلی و آزمون های تکوینی برای سال تحصیلی ارزیابی ١- وجود مکانیزم ارتباطی با اولیا برای ارائه بازخوردهـای آموزشـی و عملکرد تربیتی و انضباطی دانش آموزان ١- میزان استفاده از رساله هـای آموزشـی متنـوع و متنـاوب در جریـان تکنولوژی تدریس ١- شــرکت تمــامی کارکنــان آزاد جدیــدالورود و ســایر کارکنــان در منظر رشد توانمندسازی دوره های ضمن خدمت و یادگیری معلمان ٢- تدوین برنامه جلسه هـای مسـتمر ارتبـاط بـا اولیـا بـه منظـور ارائـه بازخوردهای آموزشی، تربیتی، انضباطی پس از تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد مدارس در چهار منظر کارت امتیازی متوازن درمجموع ٢٣ شاخص در چهار منظر و در راستای ١١ هدف مشخص میشوند که ٩ عدد از این شاخص ها به عنوان شاخص های خروجی و ١٤ عدد به عنوان شاخص های ورودی مدل تحلیل پوششی داده های بازه ای در نظر گرفته میشوند با توجه به این که مدل موردنظر برای تعیین کارایی واحدها مدل ورودی محور در نظر گرفته شده است (مدل های ورودی محور مدل هایی هستند که با ثابت نگه داشتن خروجیها، ورودیها را کاهش میدهند؛ یعنی در مدل ورودی محور ما بر روی ورودیها تسلط داریم در یک مدل ورودی محور یک واحد در صورتی ناکارا است که امکان کاهش هر یک از ورودیها بدون افزایش ورودیهای دیگر یا کاهش هر یک از خروجیها وجود داشته باشد؛ یعنی در تعیین شاخص های ورودی باید به این نکته توجه شود که آیا با مقادیر کمتر میتوان این خروجی را ایجاد کرد، اگر چنین اتفاقی بیافتد آن واحد کارا نیست )."