چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین راهبردها، الزامات و پیامدهای اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش عالی با روش آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای مازندران در خرداد 1395 با تخصص اقتصاد و آگاه از نظام آموزش عالی بود که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. مولفهها و شاخصهای آموزش، پژوهش و گفتمانسازی برای راهبردها، فرهنگ اقتصادی در جامعه، توسعه منابع انسانی، نظام کارای نوآوری و اختراع، زیرساخت اطلاعاتی، ارتباطی و نظام کارای تسهیلات انگیزشی برای الزامات و بهرهوری سازمانی، وحدت و همبستگی ملی برای پیامدهای اقتصادمقاومتی با روش تحلیل محتوا شناسایی شد. بخش کمی از نظر هدف کاربردی و با روش توصیفی همبستگی بود که پس از ترکیب ساز و کارهای حاصل از ادبیات پژوهش و مصاحبهها، سه پرسشنامه جهت سنجش روابط حوزههای راهبردها، الزامات و پیامدهای اقتصاد مقاومتی طراحی گردید. جامعه آماری شامل اساتید مدعو و سازمانی دانشگاه علوم دریایی در 1395 بود که با روش مورگان 159 نفر نمونه انتخاب شد نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که راهبردهای اقتصادمقاومتی بر الزامات اقتصادمقاومتی تاثیر دارد و همچنین الزامات اقتصادمقاومتی نیز بر تحقق پیامدهای اقتصادمقاومتی تاثیر گذار است.
خلاصه ماشینی:
» (١٣٩٣/٠١/١) در پژوهش های دیگری مؤلفه های اقتصاد مقاومتی مرتبط با آموزش عالی، مردمی کردن اقتصاد، دانش بنیان کردن اقتصاد، اصلاح سبک معیشت ، کارآفرینی جامع ، بومی سازی فن آوری و افزایش بهره وری (واعظی و فدایی، ١٣٩٤) حمایت از تولید داخلی، تولید علم ، (عزتی، احمدی، انوری و اصغری هرندی، ١٣٩٤) رویکرد جهادی، مردم محوری، اصلاح الگوی مصرف ، دانش محوری (صادق برادران و کشمیری حق ، ١٣٩٣) اقتصاد دانش بنیان (بشارت و ارسلان بد، ١٣٩٣) تشکیل تیم یا کمیته جنگ استراتژی در سازمان ها متناسب با دورنمای فلسفی، ایدئولوژیک ، تاریخی و جغرافیایی جهت تبدیل ناامنی به نگرانی و نگرانی به شجاعت و همچنین تبدیل تصمیم گیری به وسیله تعامل به تصمیم گیری سریع بر اساس برنامه و اهداف کوتاه مدت (نجاتی گیلانی، ١٣٩١) عنوان کرده اند همچنین انتظاری (١٣٨٨) در مقاله ای تحت عنوان «ارائه الگویی برای هماهنگ سازی نظام آموزش عالی با تحولات مبتنی بر دانش در نظام اشتغال » نشان داد که بر پایه اهداف جزئی رشد اقتصادی، رشد بهره وری و گسترش فعالیت های دانش در نظام اشتغال ، میتوان تحولات مبتنی بر دانش و حداقل نیاز کشور به دانش آموختگان آموزش عالی را تعیین و بر اساس آن اهداف جزئی پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی را مشخص ساخت و با تدوین برنامه های آموزشی جدید به توسعه اقتصادی کمک کرد و هدایتگر توسعه مبتنی بر دانش در کشور بود.