چکیده:
در مقاله حاضر ضمن توجه به اهمیت مستند سازی تجارب مدیران به تحلیل کیفی اصول
مستند سازی تجارب روسای دانشگاه پرداخته و در نهایت براساس مصاحبه صورت گرفته با
خبرگان ، ساختار فرایند مستندسازی، ارزیابی و انتشار تجربیات به عنوان یک چارچوب و با
روش علمی و کاربردی طراحی شد. ساختارطراحی شده از شیوه های مدیریت دانش، مدیریت
استراتژیک ، مدیریت کیفیت، مدیریت ارزیابی عملکرد، مدیریت فناوری اطلاعات و نیز
تکنیکهایی همچون مورد نویسی، خاطره نویسی، سخنرانی، تهیه فیلم و... الهام گرفته است و
براساس مفهوم سازمان یادگیرنده طراحی و تدوین شده است .بر اساس این ساختار، فرایند
نظام مستندسازی تجربیات مدیران از یک فرایند سه مرحله ای تبعیت میکند .این مراحل
عبارتند از:برنامه ریزی مستند سازی، 2 - اجرای مستند سازی، 3- پایش ،کنترل،تسهیم. هریک
از این مراحل نیز به فعالیت ها و سپس گام های مختلف درهرفعالیت تقسیم میشود که مستند
ساز را به نتیجه منطقی و مورد نظر میرساند.
خلاصه ماشینی:
تحلیل کیفی اصول مستندسازی تجارب سازمانی روسای دانشگاه :گامی درجهت ارزش آفرینی تجربه سازمانی 1 اصغر زمانی * چکیده در مقاله حاضر ضمن توجه به اهمیت مستند سازی تجارب مدیران به تحلیل کیفی اصول مستند سازی تجارب روسای دانشگاه پرداخته و در نهایت براساس مصاحبه صورت گرفته با خبرگان ، ساختار فرایندمستندسازی ،ارزیابی وانتشارتجربیات به عنوان یک چارچوب وبا روش علمی وکاربردی طراحی شد.
(9 تجربه ، کوتاه ترین راه رسیدن به هدف می باشد که با انجام کار طی زمان و از طریق تعامل با افراد صاحب تجربه وهمچنین فراگیری حوزه نظری مربوطه ( تجارب بشر که با آزمون تبدیل به علم و قانون شده اند) در یک موضوع خاص و در یک حوزه و میدان مشخص بدست می آید بطوریکه خود تجربه قابل انتقال نمی باشدو تنها می توان گزاره آن را منتقل نمود، همچنین ثبت و کاربرد مجدد تجربه بستگی به میزان ارزشمندی آن از نظر فرد دارد (نیک بخش و دری ، ١٣٩٢).
( حاجی زین العابدینی ، ١٣٨٥: ١٧٤٠-١٧٣٨) ویژگی های یک تجربه به خوبی مستند شده و اثربخش : نگارش یک تجربه به پنج مرحله اساسی ذیل نیاز دارد تا نتیجه وماحصل کار قابل اعتماد و بهره برداری باشد: ١-انتخاب موضوع و مسأله ای محوری ٢-ایجاد یک طرح ذهنی ٣-تعیین رویدادهای اصلی و تشریح شرایط حاکم بر آنها ٤-سازماندهی و انسجام طرح ذهنی مورد نظر ٥.
سوال ششم : تجربیات سازمانی روسای دانشگاه های دولتی کشور را با چه ابزار و چه روش هایی باید مستند کرد و از نظر شما کدام روش می تواند بهتر و مطلوب تر باشد؟ یادگیرنده برای سازماندهی مجدد و ساختاردهی دوباره به تجارب خود نیازمند یک زبان است .