چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین متغیر درگیری شناختی با متغیرهای خودنظمجویی تحصیلی و هیجان های پیشرفت بر
روی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه در شهر تهران انجام گرفت. اعضای نمونة جامعة آماری شامل ۲۵۰ نفر از دانشجویان
کارشناسی ارشد (۱۰۱ پسر و ۱۶۹ دختر) بودن که به روش نمونهگیری در دسترس از بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه
علامه طباطبایی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها پرسشنامة درگیری شناختی پینتریچ» پرسشنامة هیجان های پیشرفت
یکران و پرسشنامة خودنظمجویی تحصیلی پینتریچ و دیگروت مورد استفاده قرار گرفت. سپس از طریق نرمافزار 5۳55-۲۱
تجزیه و تحلیل دادههای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج آماری استنباطی نشان داد که بین درگیری
شناختی به عنوان متغیر وابستة تحقیق و هیجان های پیشرفت رابطة معنادار آماری وجود دارد. این ارتباط معنادار بین درگیری
شناختی و هردو جنبه از هیجان های پیشرفت (هیجان های مثبت و هیجان های منفی) بهطور مجزا برقرار است. به این صورت
که درگیری شناختی با هیجان های پیشرفت رابطة مثبت و مستقیم (۲-۰.۱۹۶) و با هیجان های منفی پیشرفت رابطة منفی و
معکوس -۲) دارد. همچنین نتایج دیگر تحقیق نشان داد که درگیری شناختی با متغیر مستقل دیگر پژوهش یعنی
خودنظمجویی تحصیلی نیز رابطة مستقیم و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج آماری استنباطی نشان داد که بین درگیری شناختی به عنوان متغیر وابستة تحقیق و هیجان های پیشرفت رابطة معنادار آماری وجود دارد.
بر این اساس در پژوهش حاضر سعی بر این است تا با کمک نظریههای بهروز در زمینة مرتبط با تحقیق، به بررسی رابطه بین متغیر درگیری شناختی با متغیرهای خودنظمجویی تحصیلی و هیجان های پیشرفت پرداخته شود.
این پژوهش به این دلیل گذشته نگر است که محقق به دنبال بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل (هیجان های پیشرفت و خودنظمجویی تحصیلی) با متغیر وابسته یعنی درگیری شناختی است.
این پژوهش بدین دلیل کاربردی است که یافتههای آن به کاهش چالش یادگیری در دانشجویان کمک میکند و رابطة هر یک از متغیرهای هیجان های پیشرفت و خودنظمجویی تحصیلی را در بهبود و اصلاح درگیری شناختی دانشجویان مشخص میکند .
این پژوهش به این دلیل پس رویدادی است که متغیر درگیری شناختی به عنوان متغیر وابسته تأثیراتش را از متغیرهای مستقل (هیجان های پیشرفت و خودنظمجویی تحصیلی) درگذشته گرفته است و محقق به دنبال بررسی رابطه و نقش هر کدام از متغیرهای مستقل در تبیین متغیر وابسته میباشد.
) با توجه به سطح معناداری ضریب همبستگی محاسبهشده بین درگیری شناختی و هیجان های مثبت پیشرفت ملاحظه میشود که این ضریب معنادار است.
) با توجه به سطح معناداری ضریب همبستگی محاسبهشده بین درگیری شناختی و هیجان های منفی پیشرفت ملاحظه میشود که این ضریب معنادار است.
International Journal of Environmental & Science Education, ٥(١): ٨٥-١٠٣.
Measuring gender differences in cognitive functioning, Multiple Cultural Education & Technology Journal, ٢(١): ٤-١٨.