چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری در دانشآموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 205 نفر از دانشآموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان میباشد که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند و بر اساس جدول مورگان 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونههای مورد نظر از روش نمونهگیری خوشهای استفادهشده است. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از برنامه کامپیوتری SPSS استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری در سطح آلفای 01/0 رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. (01/0P
خلاصه ماشینی:
نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری در سطح آلفای ٠/٠١ رابطه مثبت و معنـیداری وجـود دارد.
همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بـا مؤلفـه هـای کیفیـت تجارب یادگیری (کیفیت منابع ، کیفیت محتوا، انعطافپذیری و رابطه استاد-دانشجو) در سطح آلفـای ٠/٠١ رابطـه مثبـت و معنـیداری وجود دارد.
Mirabolghasemi&Iahad شناخت و حضور اجتماعی در یادگیری تلفیقی با پشتیبانی شبکه های اجتماعی نشان دادهاند.
نتایج پژوهش های مختلف نشان داده است که استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش و یادگیری به ایجاد تجارب یادگیری معنادار اثربخش و لذتبخش برای یادگیرنـدگان منجـر مـیشـود (گاریسـون و کانوکـا٢٦، ٢٠٠٤؛ ریوزی و همکاران ٢٧، ٢٠٠٦؛ باربر و پـلاغ٢٨، ٢٠٠٩؛ هانـگ و یـن ٢٩، ٢٠١٠؛ تسـو و همکـاران، ٢٠١١).
Hung&Yuen استفاده از رسانه های اجتماعی تجارب یادگیری مشارکتی دانش آموزان را گسترش مـیدهـد و فرصـت هـایی بـرای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان ارائه میدهد (مکلوقین و لی ٣٠ ٢٠٠٧).
با توجه به موارد مطرحشده فرضیه های پژوهش به شرح زیر میباشد: - بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری رابطه وجود دارد.
- بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با مؤلفه های کیفیت تجارب یادگیری رابطه وجود دارد.
نتایج تحلیل ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با مؤلفه های کیفیت تجارب یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود.
به طورکلی هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه هـای اجتمـاعی مجـازی بـا راهبردهـای یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان اول متوسطه است .